لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

آمریکا به تعلیق ارسال جنگ‌افزار به مصر خاتمه می‌دهد


جنگنده‌های فوق پیشرفته اف-۱۶ از جمله جنگ‌افزارهایی هستند که به مصر تحویل داده می‌شوند
جنگنده‌های فوق پیشرفته اف-۱۶ از جمله جنگ‌افزارهایی هستند که به مصر تحویل داده می‌شوند

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۱ فروردین، اعلام کرد به تعلیق ارسال کمک‌ها و تسلیحات نظامی خود به مصر، که دو سال پیش در پی وقایع خونبار سرنگونی محمد مرسی شکل گرفته بود، خاتمه می‌دهد.

کاخ سفید آمریکا می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، در حالی که قاهره را به انجام اصلاحات سیاسی تشویق می‌کند، ارسال تسلیحات را از سر گرفته و برخی تغییرات دیگر در روابط نظامی با این هم‌پیمان دیرین خود ایجاد می‌کند.

واشینگتن، ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۲، ارسال بخشی از سلاح‌ها و کمک‌های نظامی و مالی خود به مصر را در پی خشونت‌ها در آن کشور که با سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برآمده از اخوان‌المسلمین شکل گرفته بود، متوقف کرد.

در این میان ارسال تجهیزات و تسلیحاتی موشک‌های هارپون یا قطعات تانک‌های ام ۱-ای ۱ را و نیز ۲۶۰ میلیون دلار کمک مالی، متوقف شده بود.

به گزارش رویترز به نقل از برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، اوباما ارسال ۱۲ فروند هواپیمای اف ۱۶، ۲۰ موشک هارپون و ۱۲۵ قطعه از تانک‌های ام۱ -ای ۱ را آزاد کرده است.

خانم میهان گفته است این تصمیم در راستای «امنیت ملی آمریکا» گرفته شده است.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که باراک اوباما و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، تلفنی گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی آنها در مورد شرایط و تنش‌ها در منطقه نیز صحبت کرده‌اند.

مصر در کنار عربستان سعودی، از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که به نبرد با شورشیان حوثی در یمن می‌پردازد.

بنا بر گزارش‌ها حوثی‌ها از پشتیبانی ایران برخوردارند. مقام‌های رسمی در تهران دخالت در اوضاع یمن را رد می‌کنند.

به گفته واشینتگن، آمریکا قصد دارد روش ارسال کمک‌های نظامی خود به مصر را، با تمرکز بر مبارزه علیه تروریسم، امنیت مرزها، امنیت دریایی و امنیت صحرای سینا، جایی که شبه‌نظامیان وابسته به «حکومت اسلامی» حضور دارند، «مدرنیزه» کند.

تا دو سال پیش کل کمک‌های آمریکا به مصر مبلغی نزدیک به ۱.۳ میلیارد دلار را بالغ می‌شد. باراک اوباما گفته است بار دیگر از کنگره آن کشور خواهد خواست این مبلغ را به مصر اختصاص دهد. اما به گفته کاخ سفید، واشینگتن از سال مالی ۲۰۱۸ فروش اعتباری تسلیحات به مصر را متوقف می‌کند.

آمریکا از زمان صلح میان مصر و اسرائیل در پایان دهه هفتاد میلادی سده گذشته به مهم‌ترین کشوری برای مصر تبدیل شد که کمک‌های نظامی و مالی گسترده‌ای را در اختیارش گذاشته است.

XS
SM
MD
LG