لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

حملات هوایی آمریکا علیه «خلافت اسلامی» و پخش کمک هوایی در آمرلی


سربازان عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد مشغول نبرد زمینی با «خلافت اسلامی» هستند
سربازان عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد مشغول نبرد زمینی با «خلافت اسلامی» هستند

همزمان با حمله نیروهای عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد برای شکستن محاصره شهر آمرلی، ارتش آمریکا نیز می‌گوید جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین آن به مواضع «خلافت اسلامی» در نزدیکی سد موصل حمله کرده‌اند. ارتش ایالات متحده در عین حال اقدام به پخش هوایی کمک برای مردم محصور در آمرلی نیز کرده است.

به گفته ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، پنج حمله هوایی در هشتم شهریور با هدف حمایت از نیروهای عراقی انجام شده است.

این حملات به نابودی خودرو، مواضع و بخشی از سلاح‌های گروه تروریستی «خلافت اسلامی» انجامیده است.

روز نهم شهریور ماه وزارت دفاع آمریکا در عین حال اعلام کرد که به درخواست دولت عراق نیروهای ارتش از فراز آمرلی اقدام به توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه کرده‌اند.

استرالیا، فرانسه و بریتانیا نیز در عملیات کمکی همکاری کرده‌اند.

ستاد فرماندهی می‌گوید از زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، اجازه انجام حملاتی هوایی را علیه «خلافت اسلامی» (سابقا با نام داعش) در عراق صادر کرد، ۱۱۵ بار چنین حملاتی انجام شده است.

حملات زمینی برای شکستن محاصره شهر آمرلی را نیروهای ارتش عراق، داوطلبان و پیش‌مرگه‌های کرد انجام می‌دهند.

شهر «آمرلی» در استان صلاح الدين در شمال بغداد از زمان حمله نيروهای خلافت اسلامی در اوايل ماه ژوئن در محاصره اسلامگرایان افراطی قرار دارد.

عمده ساکنان این شهر را ترکمان‌های شیعه عراق تشکیل می‌دهند و پیشتر نگرانی‌هایی در مورد احتمال کشتار آنها به دست «خلافت اسلامی» بیان شده بود.

سه روز پیش از این حملات رسانه‌ها به نقل از مقام‌های دفاعی آمریکا گفته بودند آن کشور در حال بررسی انجام عملیات انسان‌دوستانه کمک‌رسانی به ترکمن‌های شیعه عراق در شمال آن کشور است که تحت محاصره گروه «خلافت اسلامی» قرار گرفته‌اند.

پیش از آن نیکلای ملادنف، نمانیده سازمان ملل در ماموریت کمکی به عراق، خواستار «کمک‌رسانی فوری به آمرلی» شده بود و وضعیت منطقه را «بسیار سخت» توصیف کرده بود.

مقام های عراقی می گويند، دست کم ۱۰ روستا در مسير آمرلی از نيروهای گروه خلافت اسلامی پس گرفته شده است.

روز شنبه در عین حال نیروهای خلافت اسلامی اعلام کردند یک سرباز لبنانی را از میان ۱۹ نفری که این گروه در مرز لبنان ربوده بود، گردن زده است. این گروه در ماه جاری میلادی برای چند روز کنترل یکی از شهرهای مرزی لبنان را در دست گرفته بود.

«خلافت اسلامی» مانند دفعات پیش، از سر بریدن قربانی خود فیلمی تهیه کرده و آن را روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

XS
SM
MD
LG