لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

عملیات پروازی آمریکا در جست‌وجوی دختران ربوده‌شده در نیجریه


تصویر از ویدئویی که بوکو حرام به تازگی منتشر کرده
تصویر از ویدئویی که بوکو حرام به تازگی منتشر کرده
ایالات متحده در جست‌وجوی دخترانی که ستیزه‌جویان اسلام‌گرایای «بوکو حرام» آنها را ربوده‌اند، با اجازه دولت نیجریه بر فراز آسمان آن کشور عملیات پروازی انجام داده‌ است.

هواپیما یا هواپیماهای استفاده شده در این عملیات «سرنشین‌دار» بوده‌اند، اما جزئیات بیتشری در مورد آنها منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام ارشد دولتی که نخواسته نامش فاش شود، گفته است اطلاعاتی از ماهواره‌های تجاری نیز در این مورد در اختیار دولت نیجریه قرار گرفته است.

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس می‌گوید هیچ یک از اطلاعات جاسوسی به دست آمده از طریق عملیات پروازی، به دلیل مسائل قانونی ناشی از پرونده ضعیف حقوق بشری دولت و نظامیان نیجریه، در اختیار آن‌ها گذاشته نشده است.

پیشتر در اوایل روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته بود «کارشناسان اطلاعاتی» آن کشور «در حال ترکیب تمام اطلاعات از ویدئو (ارسالی از سوی بوکو حرام) در این مورد هستند تا بتوانند به سرنخی برسند که به تلاش‌ها برای بازگرداندن امن دختران [ربوده شده] کمک کند».

رهبر بوکو حرام در یک ویدئو (تصویر بالا) گفته است اگر دولت نیجریه همه زندانیان آن گروه را آزاد کند، آنها هم دختران را رها می‌کنند.

دولت نیجریه این خواست را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید سیاست آن کشور «رد اعطای منفعتی به ربایندگان در ازای عملکرد جنایت‌کارانه‌شان چه به شکل باج یا امتیاز است».

بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان نیجریه‌ای در دو حمله، که نخستین آن ماه پیش به مدرسه‌ای در یک دهکده انجام شده، ربوده شده‌اند.

اسلام‌گرایان بوکو حرام که به گفته خود به دنبال ایجاد «حکومت ناب اسلامی» و اجرای قوانین شریعت هستند و مخالف هرگونه سازوکار عرفی آموزشی‌اند، این دختران را ربوده و تهدید کرده‌اند که آنها را در بازار می‌فروشند.

چند کشور برای کمک به عملیات جست‌وجو به دولت نیجریه کمک می‌کنند.

این آدم‌ربایی با واکنش‌هایی در سطح مقام‌های عالی‌رتبه بین‌المللی و غربی نیز روبه‌رو شده است.

در ایران نیز معاونت زنان ریاست‌جمهوری، آن را محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG