لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

تعطیلی دولت آمریکا مذاکره در مورد «بزرگ‌ترین» پیمان تجارت آزاد را متوقف کرد


نمایی از کنگره آمریکا؛ اختلاف حزب جمهوری‌خواه با دمکرات‌ها و دولت آن کشور بر سر طرح بیمه همگانی سبب شد تا جمهوری‌خواهان از تصویب کل بودجه آمریکا سرباز زنند
نمایی از کنگره آمریکا؛ اختلاف حزب جمهوری‌خواه با دمکرات‌ها و دولت آن کشور بر سر طرح بیمه همگانی سبب شد تا جمهوری‌خواهان از تصویب کل بودجه آمریکا سرباز زنند
دومین دور گفت‌وگوها میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای دست‌یابی به توافق تجاری‌ای که دو طرف برای رسیدن به آن مدتی‌ست در تلاش‌اند و بزرگ‌ترین توافق‌نامه تجارت آزاد جهان محسوب می‌شود، به‌دلیل تعطیلی اداره‌های آمریکایی فعلا متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گفت‌وگوها قرار بود از دوشنبه پیش رو آغاز شوند، اما مایکل فورمن، نماینده آمریکا، به کارل ده‌گوخت، نماینده اتحادیه اروپا در امور تجاری، گفته است واشینگتن قادر به فرستادن هیئت خود نیست.

نماینده اتحادیه اروپا در امور تجاری در بیانیه‌ای در این مورد، روز چهارم اکتبر، از توقف مذاکرات «ابراز تاسف کرد»، اما گفته است دو طرف به رفتن در این راه متعهدند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده امیدوارند تا ماه ژانویه (سال آینده میلادی) پیشنهادهای خود را برای حل اختلافاتی که در قوانین و قواعد تجارت آزاد دارند، ارائه کنند؛ آنچه اگر به توافقی میان دو طرف بیانجامد، آغازگر بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان خواهد شد.

مبادلات تجاری میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ میلادی بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

دو طرف گفت‌وگوهای خود را در این زمینه از تیر ماه و زمانی آغاز کردند که افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد شنود اطلاعاتی اروپایی‌ها در آمریکا، بر روابط هر دو طرف سایه انداخته بود.

با این همه این مذاکرات متوقف نشد تا بالاخره تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا، به خاطر اختلافات درونی بر سر بودجه، فعلا آن را متوقف کرد.

تعطیلی اداره‌ها و بخش‌های خدمات عمومی دولت فدرال در آمریکا از دقیقه نخست سال جدید مالی در اولین روز اکتبر (پنج روز پیش) آغاز شد.

اختلاف حزب جمهوری‌خواه با دمکرات‌ها و دولت آن کشور بر سر طرح بیمه همگانی سبب شد تا جمهوری‌خواهان از تصویب کل بودجه آمریکا سرباز زنند. هرچند طرح جدید بیمه در نهایت از روز اول اکتبر اجرایی شد.

این موضوع ۸۰۰ هزار کارمند فدرال آمریکا را به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده، محوطه‌های توریستی یا پارک‌های عمومی را بسته، دادگاه‌ها را با خطر نیمه تعطیل شدن روبه‌رو کرده، وام‌های دانشجویی را تا اطلاع ثانوی متوقف و حتی بخش‌هایی از بیمارستان‌ها را نیز به تعطیلی کشانده است.

باراک اوباما، دوم اکتبر از رهبران ارشد کنگره خواست تا از قانونگذاران بخواهند دولت را بازگشایند و سقف بدهی ایالات متحده را بالا ببرند.

تعطیلی دولت آمریکا طی ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه است. آخرین بار در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون و آن هم به دلیل اختلاف جمهوری‌خواهان با دولت و دمکرات‌‌ها رخ داد.

این موضوع طی روزهای گذشته نگرانی‌هایی را در مورد وضع نه‌چندان استوار اقتصادی نه در خود آمریکا که در دیگر کشورهای جهان نیز به وجود آورده است.
XS
SM
MD
LG