لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۷

بازار سهام آمریکا همچنان در جاده افت


در پی افزایش نگرانی‌ها در مورد سلامت اقتصاد جهانی، بازار سهام آمریکا روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه با افت مواجه شد.

به گزارش رویترز، تمامی شاخص‌های مهم در اولین ساعات کاری روز، با افتی ۲ درصدی روبه‌رو شدند. شاخص‌های «استاندارد‌اند پورز ۵۰۰» و «نزدک» به محدوده منفی سال وارد شدند. شاخص صنعتی «داوجونز» نیز روز جمعه وارد محدوده قرمز سال ۲۰۱۴ شده بود.

شاخص صنعتی داوجونز یکی از سه شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار نیویورک است.

شاخص «نزدک»، دیگر شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار نیویورک است که بزرگ‌ترین بازار معاملات الکترونیک سهام در آمریکا نیز محسوب می‌شود.

شاخص «استاندارد ‌اند پورز ۵۰۰»، سومین شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار نیویورک است که از فهرستی متشکل از سهام ۵۰۰ شرکت مهم در بازار بورس نیویورک تشکیل شده است.

نگرانی‌ها در مورد روند نزولی قیمت نفت، تاثیر احتمالی ضعف اقتصاد جهانی بر روی اقتصاد آمریکا، و شیوع ابولا از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که اخیرا بر روند نزولی بازار تاثیرگذار بوده‌اند.

شش روز از شاخص «استاندارد اند پورز ۵۰۰» در هشت روز کاری اخیر، افت داشته و نسبت به ۱۸ سپتامبر که بالا‌ترین میزان خود را ثبت کرد، با ۸ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

گزارش‌های منتشر شده در مورد کاهش خرده‌فروشی و قیمت تولیدکنندگان آمریکا در ماه سپتامبر، به همراه رسیدن فعالیت‌های تولیدی در نیویورک به کمترین میزان از ماه آوریل نیز به نگرانی‌ها در مورد وضع اقتصاد جهانی دامن زده است.

اسکات آرمیگر، مدیر پورتفولیوی شرکت کریستیانا تراست در گیرنویل دلاور آمریکا، به رویترز گفته است «نگرانی‌ها در مورد کند شدن روند اقتصاد کشورهای اروپایی و دیگر نقاط جهان اکنون به مرزهای ما نیز رسیده است».

چندین هفته پس از آنکه دولت آمریکا با قراردادهایی که باعث کم شدن میزان مالیات می‌شود به مخالفت پرداخت، شرکت «آب وی» اعلام کرد که باید قرارداد خرید شرکت «شایر» به قیمت ۵۵ میلیارد دلار را مورد بازنگری قرار دهد. پس از اعلام این خبر، ارزش سهام شرکت شایر و «آب وی» کاهش پیدا کرد.

قسمت اقتصادی شاخص «استاندارد اند پورز ۵۰۰» با ۲.۶ درصد، افت بد‌ترین عملکرد در میان ده قسمت این شاخص را به ثبت رساند.

بالا‌ترین میزان رشد در میان شرکت های شاخص «استاندارد اند پورز ۵۰۰» در روز چهارشنبه متعلق به شرکت نفت و گاز کابوت با ۴.۹ درصد، و بیشترین میزان افت متعلق به «کی کورپ» با ۸ درصد بود.

بنا به گزارش تامسون رویترز، انتظار می‌رود شرکت های شاخص «استاندارد اند پورز ۵۰۰» در سه ماهه سوم سال با رشد درآمدی ۴ درصدی مواجه شوند.

بالا‌ترین میزان رشد در میان شرکت های شاخص نزدک نیز متعلق به شرکت بیوژن آیدک با ۱.۶ درصد، و بیشترین میزان افت متعلق به اینتل با ۴.۲ درصد بود.

XS
SM
MD
LG