لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

پاپ فرانسیس، عباس و پرز برای صلح نیایش کردند


از راست: پاپ فرانسیس، محمود عباس و شیمون پرز
از راست: پاپ فرانسیس، محمود عباس و شیمون پرز
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، یکشنبه هجدهم خرداد، در واتیکان، میزبان محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی و شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل بود تا برای صلح خاورمیانه نیایش ویژه بخوانند و درخت زیتونی را که نماد صلح برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست، در محوطه واتیکان بکارند.

شیمون پرز در حالی که آخرین هفته‌های دوران ریاست جمهوری خود را می‌گذراند، برای حضور در این آیین به واتیکان رفت و محمود عباس، یک هفته پس از آغاز به کار دولت وحدت ملی فلسطینی و آشتی فتح و حماس، در دربار کاتولیک‌های جهان حضور یافت.

محمود عباس که بامداد یکشنبه در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید مصر در قاهره شرکت کرد، عصر این روز در کنار شماری از روحانیون مسلمان و شخصیت‌های روحانی مسیحی مقیم سرزمین‌های فلسطینی، در واتیکان حضور یافت.

نیایش ویژه برای صلح خاورمیانه دو هفته پس از سفر پاپ فرانسیس به سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیل برگزار شد.

نیایش ویژه برای صلح خاورمیانه موجب شد که برای نخستین بار در تاریخ واتیکان، آیه‌هایی از قرآن در دربار مسیحیت طنین افکن ‌شود.

در این آیین درحالی که اسقف‌ها آیاتی از انجیل (عهد جدید) را خواندند، ربای نحمان از «براسلاو»، به عنوان یک روحانی یهودی، آیات تقدیر از صلح در «سفر تهیلیم» را قرائت کرد و یک قاری قرآن تاکیدهای کتاب آسمانی مسلمانان در مورد صلح خواهی و زندگی مسالمت جویانه را تلاوت کرد.

بنا به درخواست روحانیون یهودی، محل مراسم از محوطه داخلی واتیکان به باغچه‌ای که فضای بیرونی کاخ واتیکان است، انتقال یافته بود؛ زیرا روحانیان یهودی نمی‌توانند در اماکنی که نمادهای مسیحیت وجود دارد، حضور یابد.

واتیکان هفته گذشته تاکید کرد، هدف پاپ فرانسیس از میزبانی رهبران اسرائیلی و فلسطینی، میانجی‌گری مستقیم در گفت‌وگوهای سیاسی دو طرف نیست.

مذاکرات سیاسی اسرائیلی و فلسطینی پس از ۹ ماه، بدون دستیابی به هیچ نتیجه ای در حالی ماه گذشته قطع شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای بیان ناخشنودی دولتش از آشتی فتح و حماس، تماس‌های سیاسی با تشکیلات خودگردانی را متوقف کرد.

دولت وفاق ملی فلسطینی که برآمده از پیمان آشتی فتح و حماس است، از یکشنبه گذشته کار خود را آغاز کرده است.

جامعه جهانی، و از جمله آمریکا که هم‌پیمان اصلی اسرائیل محسوب می‌شود، نظر نتانیاهو را که خواهان خودداری از همکاری با دولت جدید فلسطینی بود، رد کرده و بر تداوم همکاری با کابینه فلسطینی تاکید کردند.

«وای.نت»، وبسایت خبری روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، یکشنبه نوشته بود، دیدار پرز و محمود عباس، دومین «ضربه سیاسی آشکار» به نتانیاهو در یک هفته گذشته است.

به نوشته «وای.نت»، نتانیاهو جهانیان را به خودداری از همکاری با فلسطینی‌ها فرا خواند اما نه تنها آمریکا هفته گذشته با اعلام همکاری با دولت تازه فلسطینی، به نتانیاهو دست رد زد بلکه رئیس جمهوری اسرائیل نیز با رهبر فلسطینی‌ها ملاقات می‌کند.

دیدار شیمون پرز و محمود عباس در حضور پاپ فرانسیس در روزی انجام شد که دولت نتانیاهو در نشستی در بیت‌المقدس (اورشلیم) برقراری رشته «مجازات‌هایی علیه فلسطینی‌ها» را بررسی کرد.

دولت نتانیاهو یکشنبه قانون منع آزادی زندانیان امنیتی عرب را که پیشتر از سوی مجلس این کشور تصویب شده بود، مورد حمایت قرار داد؛ ده وزیر در حمایت از این قانون رای داده و شش وزیر با آن مخالفت کردند.

مفهوم تصویب این قانون این است که اسرائیل دیگر نه در چارچوب گفت‌و‌گوهای صلح و نه در معامله‌های آتی با سازمان‌های فلسطینی، مجاز به آزاد کردن زندانیان امنیتی فلسطینی است.

این درحالی است اسرائیل در گذشته در برخی از معامله‌ها با سازمان‌های فلسطینی، صدها و گاه حتی بیش از یک هزار زندانی امنیتی فلسطینی را آزاد کرده بود.

دولت نتانیاهو در یک سال اخیر نیز حدود ۹۰ تن از زندانیان امنیتی را، در سه مرحله، به عنوان «حسن نیت» در گفت‌وگوهای سیاسی آزاد کرد.

محمود عباس در مصاحبه‌هایی در روزهای گذشته تاکید کرده بود به شرط آزاد شدن گروه دیگری از زندانیان امنیتی عرب و انجام مذاکراتی جدی از سوی اسرائیل بر سر مرزهای کشور فلسطین، حکومت خودگردانی آماده است برای یک دوره ۹ ماهه دیگر گفت و گوی سیاسی با اسرائیل را ادامه دهد.

ابومازن برای تجدید گفت و گوهای صلح قطع ساخت و ساز در یهودی نشین‌ها را نیز درخواست کرد اما وزیر مسکن اسرائیل پنجشنبه گذشته ساخت یک هزار و پانصد خانه را برای گسترش یهودی‌نشین‌ها اعلام کرد؛ در مجموع از ساخت بیش از سه هزار واحد مسکونی درهفته‌های گذشته خبر داده شده است.

گسترش خانه‌سازی‌های اسرائیل در مناطقی است که فلسطینی‌ها آن را برای برپایی کشور مستقل خود نیاز دارند.

جامعه جهانی، و از جمله آمریکا، اسرائیل را به خاطر خانه‌سازی‌های جدید محکوم کردند.

اما دولت نتانیاهو گفته است، خانه‌سازی در یهودی‌نشین‌ها «بهترین پاسخ ملی‌گرایان یهودی» به آشتی فتح و حماس است.
XS
SM
MD
LG