لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

فرانسه قهرمان لیگ جهانی والیبال شد


تیم ملی والیبال فرانسه با برتری ۳-۰ مقابل صربستان، عنوان قهرمانی لیگ جهانی ۲۰۱۵ را نصیب خود کرد.

فرانسه از مجموع ۱۸ بازی در لیگ جهانی، فقط یک شکست مقابل آمریکا متحمل شد. این تیم از سطح ۲ توانست به مرحله نهایی برسد و سرانجام نیز برای اولین بار روی سکوی نخست بایستد.

هدایت این تیم را از سال ۲۰۱۲ تاکنون لورن تیلیه برعهده دارد. پسرش کوین تیلیه، تیم را در مسیر قهرمانی همراهی کرد. غیر از او ​آنتونین روزیه، اروین گاپه کوین لورو، بنجامین تونیوتی، نیکولا مارشال و ژنیا گربنیکوف در نقش لیبرو، مردان کلیدی آبی‌پوش در جام بیست و ششم بودند.

قهرمانی فرانسه در حالی رقم خورد که حتی صعود این تیم به فینال، بازتاب چندانی در رسانه‌های آن کشور نداشت. رقابت‌های تور دو فرانس در دوچرخه سواری و دیویس کاپ در تنیس، فضایی برای پوشش خبرهای والیبال باقی نگذاشته بود.

آنها در مرحله گروهی، در هر ۱۲ بازی رفت و برگشت مقابل جمهوری چک، ژاپن و کره جنوبی به برتری رسیدند. تفاوت سطح یک با سطح ۲ در این است که تیم برتر از سطح ۲ فرصت استراحتی برای حضور در فینال ندارد. فرانسه هم پس از سرگروهی، بلافاصله راهی وارنا شد تا در فینال مسابقات سطح ۲ حضور یابد.

فرانسه در مرحله نهایی بازی‌های گروه سطح ۲، ابتدا با نتیجه ۳-۰ آرژانتین را شکست داد. سپس بلغارستان را هم برد تا جواز صعود به بازی‌های ریو دو ژانیرو را دریافت کند.
این تیم با فرصتی چهار روزه، از وارنا روانه ریو شد و برزیل قهرمان جهان، المپیک و فاتح ۹ دوره لیگ جهانی را در خانه شکست داد.

در این مرحله از لیگ جهانی که در دو گروه سه تیمی برگزار می‌شد، آمریکا برای گریز از حذف، موفق شد ۳ بر یک فرانسه را شکست دهد. صربستان هم در پنج ست لهستان را ۳ بر ۲ شکست داد. نتایجی که باعث شد هر چهار تیم صعود کنند.

در مرحله نیمه نهایی و طی دو بازی پرنوسان و پر هیجان، آمریکا مقابل صربستان ۳-۲ شکست خورد و فرانسه نیز با همین نتیجه بر لهستان غلبه کرد.

در بازی رده‌بندی، ​آمریکا در سه ست پیاپی لهستان را شکست داد و مدال برنز را از آن خود کرد. بازگشت آمریکا به بازی در ست سوم دور از انتظار بود. آنها در حالیکه ۲۳ بر ۱۸ از لهستان عقب بودند، به طرز شگفت‌انگیزی با هفت سرویس بی نقص متوالی از تیلور ساندر، این گیم را ۲۵ بر ۲۳ به سود خود پایان دادند. ساندر در دوره پیشین مسابقات، عنوان امتیاز آورترین بازیکن را نصیب خود کرده بود.

در دیدار نهایی، فرانسوی‌ها ست اول را ۲۵ بر ۱۹ بردند. در گیم دوم ۲۱ امتیاز دادند و در گیم سوم نیز با وجودیکه صربستان در مقاطعی از بازی پیش افتاد، سرانجام نتوانست بیش از ۲۳ امتیاز جمع آوری کند. به این ترتیب شاگردان نیکولا گربیچ برای پنجمین بار به عنوان نایب قهرمانی لیگ جهانی بسنده کردند.

فرانسه و ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ دو بار با هم رویارو شدند که برتری در هر دو بازی نصیب فرانسه شد.

XS
SM
MD
LG