لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

ظریف به دیدار اشتون در بروکسل رفت


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، همراه عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده با گروه ۵+۱ بر سر برنامه اتمی، برای دیدار با کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده طرف‌های مذاکره با تهران، به بروکسل، پایتخت بلژیک رفته‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید این سفر بامداد دوشنبه دهم شهریور ماه آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، این دو سیاستمدار قرار است در ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی با یکدیگر نهار کاری صرف کنند.

خبرگزاری رسمی ایران می‌گوید در این دیدار علاوه بر «ارزیابی روند مذاکرات، نحوه پیگیری آن برای دستیابی به توافق جامع»، قرار است «زمان دقیق دور بعدی گفت‌وگوها» نیز تعیین شود.

پیشتر مقام‌های ایرانی گفته بودند دور تازه مذاکراتی که برای چهار ماه تمدید شده است در اوایل ماه میلادی سپتامبر آغاز می‌شود. امروز اول سپتامبر است.

دیدار در بروکسل نخستین دیدار اشتون و ظریف، پس از پایان دور پیشین مذاکرات در ژنو است که برای دستیابی به توافقی جامع انجام می‌شود و در نهایت برای چهار ماه دیگر، تا سوم آذر ماه، تمدید شده است.

سخنگوی کاترین اشتون، هفته گذشته، با تائید خبر این دیدار به خبرنگاران گفته بود «این دیداری مهم جهت آماده شدن برای دور بزرگ بعدی مذاکرات است».

به گزارش ایرنا وزیر خارج ایران پس از دیدار با اشتون قرار است به ایتالیا برود تا با فدریکا موگرینی (موگه‌رینی)، جایگزین نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی و امنیتی، دیدار کند.

سران اتحادیه اروپا، هشتم شهریور ماه، فدریکا موگرینی، وزیر خارجه ایتالیا، را به عنوان نماینده جدید اتحادیه در سیاست خارجی، که هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای ۵+۱ با تهران نیز هست، برگزیدند.

خانم موگرینی ۴۱ ساله، سوسیال‌دمکرات و وزیر خارجه ایتالیا است. رسانه‌های اروپایی انتخاب او را به طور نمادین ورود چهره‌های جدید و نسل نوی اروپا به کلیدی‌ترین مقام‌های این اتحادیه توصیف کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران پیش از سفر به بروکسل، در هفتم شهریور ماه برای دیدار با مقام‌های روسی به مسکو رفته بود. جایی که به خبرنگاران گفت «تهران انتظار دارد مسکو نقش فعال و مثبت خود در مذاکرات هسته‌ای را تقويت کند و برای رسيدن به راه حل، کمک جدی به روند مذاکرات انجام دهد».

در حال حاضر طرف‌های مذاکرات اتمی در حال اجرای توافقنامه موقتی وین هستند که بخشی از فعالیت‌های اتمی تهران را تعلیق، قسمتی از تحریم‌ها علیه تهران را سبک کرده و درصدی از پول‌های بلوکه شده ایران را باز می‌گرداند.

XS
SM
MD
LG