لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

ظریف برای دیدار با مقام‌های روس به مسکو رفت


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های روس در مورد موضوع «سوریه» مسائل هسته‌ای و روابط دوجانبه، شب چهارشنبه ۲۵ دی ماه به مسکو رفت.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از قول آقای ظریف نوشته است که این سفر برای «رایزنی درباره روابط دوجانبه با روسیه»، «ادامه مذاکرات با سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «رایزنی درباره موضوع هسته‌ای و مرحله نهایی مذاکرات ایران و ۵+۱» انجام شده است.

همزمان با ظریف، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، نیز به مسکو رفته است. وزیر خارجه ایران پیش از مسکو در دمشق بود؛ در عین حال خبرهایی در مورد گفت‌وگوهای سه‌جانبه بر سر موضوع سوریه و نشست صلح پیش‌رو در سوئیس -برای یافتن راه‌حلی سیاسی که به جنگ داخلی آن کشور خاتمه دهد- منتشر شده‌اند.

خبرگزاری روسی «ایتار-تاس» در حالی‌که سفر ظریف را پاسخی به دیدار لاوروف از تهران عنوان کرده، از قول وزیر خارجه آن کشور افزوده است میان تهران و مسکو «حرکتی پویا از گفت‌وگوی سیاسی و روابط اقتصادی شکل گرفته است».

ایران و روسیه در پاره‌ای از مسائل سیاسی بین‌المللی از همفکران یکدیگر به‌شمار می‌روند که یکی از مهم‌ترین آنها حمایت هر دو از دولت بشار اسد است.

ایتار-تاس می‌گوید یکی از اصلی‌ترین موضوعات گفت‌وگو میان مقام‌های دو کشور، گفت‌وگوهای اتمی‌ست. همین خبرگزاری در عین حال افزوده است که وزیران خارجه «به آماده شدن برای نشست صلح ژنو ۲ (گفت‌وگوهای صلح سوریه) اهمیت ویژه‌ای خواهند داد».

با این همه خبرگزارسی روسی می‌گوید حضور ایران در این کنفرانس بین‌المللی هنوز وضعیتی روشن و مشخص ندارد.

با وجود آنکه مقام‌های روس بر لزوم شرکت ایران و عربستان سعودی -یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان دولت اسد و یکی از سرسخت‌ترین مخالفان آن- در نشست ژنو ۲ تاکید دارند، اما ایالات متحده خواسته است تا تهران پیش از هر چیز نتایج نشست ژنو ۱ را بپذیرد؛ آنچه به معنی پذیرفتن تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه است که طبیعتا قدرت کامل را از اسد می‌گیرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دعوت از ایران را منوط به چنین پیش‌شرط‌هایی کرده است.

وزیر خارجه ایران پذیرفتن پیش‌شرط برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه را رد کرده است.

وزارت خارجه روسیه در عین حال از گفت‌وگوها با مقام‌های ایرانی در مورد مسائل دریای خزر و کشورهای حوزه‌ آن که هم ایران و هم روسیه را در بر می‌گیرد، نیز خبر داده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید وزیر خارجه ایران با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ فدراسیون روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG