لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

سازمان مدیریت: ۱۹ سال پروژه از دولت قبل مانده است


طی دو سال گذشته یکی از پروژه‌هایی که از دولت محمود احمدی‌نژاد باقی مانده و بارها مورد اشاره مقام‌های دولت حسن روحانی قرار گرفته، «مسکن مهر» است
طی دو سال گذشته یکی از پروژه‌هایی که از دولت محمود احمدی‌نژاد باقی مانده و بارها مورد اشاره مقام‌های دولت حسن روحانی قرار گرفته، «مسکن مهر» است

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشوری می‌گوید، در سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد شمار پروژه‌ها و تعهدات ناگهان بیش از دو برابر رشد کرد، که با در نظر گرفتن وضعیت اعتباری سال ۱۳۹۱، اجرا و تکمیل آنها به ۱۹ سال زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، علیرضا صالح، ۱۳ تیر ماه در مشهد گفته است در سال ۹۱ شمار پروژه‌های عمرانی در دولت محمود احمدی‌نژاد، ۱۳۰۰ طرح بود که به اعتباری ۶۰۰ میلیارد تومانی نیاز داشت.

او اما افزوده است در سال ۱۳۹۲ شمار این تعهدات به ۲۹۰۰ طرح افزایش پیدا کرده که اعتبار مورد نیاز برای آنها ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

آقای صالح می‌گوید پروژه‌هایی که تا سال ۹۱ تعهد به انجام آنها داده شده، طی پنج سال قابل اجرا بودند. اما با در نظر گرفتن اعتبارات سال ۹۱ و افزایش این پروژه‌ها، وقتی دولت حسن روحانی سر کار آمد، برای ۱۹ سال آینده آن تعهد ایجاد شده بود.

مقام‌های دولت روحانی، پیشتر نیز به وجود ۲۹۰۰ پروژه باقی‌مانده، اشاره کرده بودند. از جمله محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، که در شهریور ماه سال گذشته گفته بود این شمار پروژه ناتمام باقی مانده است.

در عین حال در همان زمان مقام‌های دولت با ارائه آمارهایی ناهمخوان، از زمانی بین ۲۴ سال تا ۴۰ سال برای تکمیل کلی پروژه‌های نیمه‌تمام در ایران سخن گفته بودند. [بیشتر بخوانید]

در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد نیز، افتتاح پروژه‌هایی که ناتمام باقی می‌ماند با انتقاد گروهی از نمایندگان مجلس ایران و برخی رسانه‌ها روبه‌رو بود.

اکنون نیز معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران می‌گوید در سفرهای استانی آقای احمدی‌نژاد طرح‌هایی وعده داده شده بود که «۵۰ و ۱۰۰ میلیارد تومان» هزینه داشت «اما با اعتبار ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شده بود».

در زمانی که محمود احمدی‌نژاد روی کار آمد دولت او برای پایان دادن به طرح‌های نیمه‌تمام دست به افزایش ۳۰۰ درصدی بودجه عمرانی زد. این موضوع خود انتقادهایی را در مورد افزایش تورم و تردیدهایی را در مود نتیجه داشتن اتمام طرح‌های ده تا پانزده ساله، همراه داشت.

طی دو سال گذشته یکی از پروژه‌هایی که از دولت محمود احمدی‌نژاد باقی مانده و بارها مورد اشاره مقام‌های دولت حسن روحانی قرار گرفته، «مسکن مهر» است. مقام‌های دولت جدید در مورد تورم ناشی از آن، اختصاص اعتبارات یا نقص خدمات زیربنایی این طرح بارها انتقادهایی را مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG