لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

اعتراض به تخریب «سرای عجم» در اهواز


سرای عجم
سرای عجم
اعتراض به تخریب بنای تاریخی «سرای عجم» در اهواز به شبکه اجتماعی فیسبوک کشیده است. معترضان با پیوستن به این صفحه و انتشار عکس‌ها و نوشته‌های مختلف،‌ از خروج این بنای تاریخی از فهرست آثار ملی و تخریب آن انتقاد می‌کنند.

«سرای عجم» بنایی تاریخی متعلق به دوره قاجار در اهواز است که در سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۷۵ ثبت ملی شد.

این بنا در گذشته هم به عنوان یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل مورد استفاده قرار می گرفته و هم بازار اما در سال‌های اخیر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شد.

خبرگزاری مهر گزارش داده که این بنای تاریخی «با قدرت پول» و به شکل «تعمدی» تخریب شده است.

بر اساس این گزارش،‌ یکی از سرمایه‌داران شهر اهواز که سابقه حذف یک بنای تاریخی دیگر [بالکن مهدیان] را نیز در کارنامه خود دارد، سرای عجم اهواز را خریداری و از فهرست میراث ملی کشور خارج کرد تا با تخریب عمدی سقف سرا، این بنای تاریخی کشور نیز از میان برود.

در گزارش خبرگزاری مهر آمده است که این فرد با طرح شکایتی مبنی بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی در هنگام ثبت بنا از وی اجازه کسب نکرده، باعث شد تا یکی از زیباترین بناهای تجاری دوره قاجار دیگر در فهرست آثار ملی جای نداشته باشد. این درحالی بود که در گذشته سرای عجم متعلق به افراد دیگری مانند حاج حسن عجم بود و بعدها بخش عمده بنا به وی فروخته شد.

سخنگوی انجمن دوستداران ميراث فرهنگی تاريانا خوزستان در اين‌باره گفته است: «اين مالک از سال ۱۳۸۵ پيگيری‌های خود را برای دريافت پروانه تخريب سرای عجم آغاز کرد و در نهايت اين مجوز در سال ۱۳۸۸ صادر شد اما ۳۰۰ متر از اين بنای ۱۲۰۰ متری در مالکيت يکی ديگر از بازاريان اهواز است و وی نتوانسته با اين مالک بر سر مسائل قضايی تفاهم کند به همين دليل تاکنون فرصت تخريب سرای عجم برايش به‌وجود نيامده است.»

سرای عجم با معماری زیبا و تاریخی، از آجرهای چینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ‌فرش و در و پنجره چوبی تشکیل شده است.

برخی معترضان در فیسبوک خواستار تجمع در برابر استانداری خوزستان، فرمانداری اهواز و دیگر نهادهای دولتی برای جلوگیری از تخریب کامل بنای سرای عجم هستند.
XS
SM
MD
LG