لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

پرتاب آزمایشی «ارو» اسراییل برای شکار «شهاب» ایران


سپر ضد دفاعی موشک «ارو» از ساحل «پلماخيم» روز دوشنبه در دريای مديترانه در اسرایيل، به فضا شليک شد.
سپر ضد دفاعی موشک «ارو» از ساحل «پلماخيم» روز دوشنبه در دريای مديترانه در اسرایيل، به فضا شليک شد.

مقامات اسرایيل روز دوشنبه، ۲۶ مارس، اعلام کردند که سپر دفاع ضد موشک «ارو»، برای مقابله با حملات احتمالی موشک های شهاب -۳ از سوی ايران در حال تکميل شدن است.


ضد موشک «ارو» از ساحل «پلماخيم» روز دوشنبه در دريای مديترانه در اسرایيل، به فضا شليک شد، تا موشک دوربردی را که شبيه موشک شهاب -۳ ايران است، متلاشی کند.


در پايگاه نيروی هوایی اسرایيل در اين منطقه از دريای مديترانه، شماری از مقامات صنايع نظامی اسرایيل و نمايندگان ارشد ارتش اين کشور برای ديدن آزمايش حضور داشتند.


پس از آزمايش، وزير دفاع اسرایيل در پيامی با تاکيد بر اينکه «اهداف آزمايش تحقق يافته است»، به مسئولان صنايع هوایی و ارتش این کشورتبریک گفت.


يوآو ترجمان، مسئول پروژه سپر دفاع ضد موشکی در صنايع هوا- فضای اسرایيل، گفت: «برنامه های سخت افزاری و الکترونيک سيستم، در مقايسه با آزمايش های پيشين به ميزان چشمگيری بهبود يافت و توان آن برای شکار موشک های دوربرد حکومت های دشمن، و متلاشی کردن موشک آنها در هوا، بالا رفته است.»


مسؤول پروژه سپر دفاع ضد موشکی گزارش های انتشار يافته در رسانه های غربی در مورد ارتباط بين آزمايش موشک اسراییلی با مانورهای نظامی متعدد اخير جمهوری اسلامی ايران را تکذيب کرد.

در اين آزمايش که تنها يک دقيقه طول کشيد، بخش شکار کننده سيستم ضد موشکی، به صورت آزاد در هوا رها شد تا توانایی های سخت افزاری و الکترونيک سيستم مورد سنجش قرار گيرد.


آقای تورجمان گفت: «با آزمايش موفقيت آميز ديروز، هزينه توليد بخش شکارگر سيستم، ۲۰ درصد کاهش می يابد.»


وی اين سيستم را اکنون «آماده برای مقابله با هر نوع موشک و کلاهک جنگ افزاری» توصيف کرد.


این مقام اسراییلی، گزارش های انتشار يافته در رسانه های غربی در مورد ارتباط بين این آزمايش با مانورهای نظامی متعدد اخير جمهوری اسلامی ايران را تکذيب کرد.


با وجود اين، برخی مقامات اسرایيلی گفتند که «اين آزمايش و برتری نظامی اسرایيل، پيامی به دولتمردان حاکم بر ايران است.»

يک ماه و نيم پيش نيز، آزمايش شبانه اين موشک، برای شکار موشک هایی که در تاریکی شب به سوی اسرایيل شليک شوند، صورت گرفت، و آن پرتاب نيز «موفقيت آميز» توصيف شد.


اسرایيل پروژه سپر دفاع ضد موشکی ارو را که به عبری « ختس» گفته می شود را از سال ۱۹۸۸ میلادی در چارچوب همکاری با آمريکا آغاز کرد.


هرچند آمريکا طرح موسوم به «جنگ ستارگان» را در سال ۱۹۹۳ رها کرد و به بوته فراموشی سپرد، اسرایيل روند تکميل طراحی و توليد سيستم دفاع موشکی را که از ياری های مالی آمريکا نيز برخوردار شد، تاکنون ادامه داده است.


XS
SM
MD
LG