لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

«دلفت هلند مرکز فعالیت های ضد جمهوری اسلامی نیست»


ساختمان شهرداری دلفت
ساختمان شهرداری دلفت
چندی پيش روزنامه واشنگتن پست در گزارش مفصلی در مورد مهاجرت دانشجويان ايرانی طی يکسال گذشته به شهر دلفت در هلند، نوشت «گويا اين شهر کوچک در هلند به مرکز جديدی از فعاليت نيروهای منتقد و مخالف حکومت ايران بدل شده است.»

در آن گزارش توضيح داده شده بود که اکثر اين دانشجويان پس از ناآرامی های سياسی سال گذشته از ايران مهاجرت کرده و با توجه به نقش جامعه مهاجران ايرانی در فعاليت های سياسی شهر دلفت به پايگاه جديدی برای مباحث سياسی و روشنفکر نسل جديدی از جوانان تحصيلکرده و متخصص ايرانی بدل شده است. برخی از ایرانیان مقیم هلند نیز به مقاله واشینگتن پست اعتراض کرده اند.

اکنون وب سايت دانشجويی دانشگاه دلفت (هفته نامه « دلتا») در گزارشی از اين شهر و با نقل قول از همين دانشجويان ايرانی می نويسد که مقاله روزنامه واشنگتن پست دانشجويان و جامعه ايرانی ساکن شهر دلفت را به خطر انداخته و آنها نگران پيامدهای حساسيت حکومت ايران در مورد ايرانيان ساکن اين شهر هستند.

به نوشته اين سايت، يکی از اعضای انجمن دانشجويان ايرانی در دلفت می گويد:« مقاله روزنامه واشنگتن پست حقيقت نداشت و در بسياری از موارد اغراق آميز بود. به همين خاطر اين مقاله بدون هيچ دليلی باعث افزايش حساسيت حکومت ايران در خصوص فعاليت های غير سياسی و اجتماعی دانشجويان در اين شهر خواهد شد.»

به عنوان مثال نويسنده آن گزارش در روزنامه واشنگتن پست مدعی شده بود که حدود هزار دانشجو و استاد ايرانی در شهر دلفت تحصيل می کنند در حاليکه به گفته انجمن دانشجويان ايرانی و به نقل از آمار دانشگاه دلفت کل تعداد دانشجويان ايرانی حدود ۳۵۰ نفر است.

اين سايت می افزايد اما علاوه بر اين آمار غلط نگرانی عمده دانشجويان ايرانی در مورد اين بخش از گزارش روزنامه واشنگتن پست است که مدعی می شد دلفت به يک مرکز فعاليت فکری و سياسی برای ايران بدل شده و دانشجويان ساکن اين شهر از طريق اينترنت و تلفن تماس با داخل ايران را حفظ کرده و در تلاش برای راهبری و تحقق اصلاحات در آن کشور هستند.

اعضای انجمن دانشجويان ايرانی شهر دلفت به وب سايت «دلتا» می گويند که تصوير ارائه شده در مقاله واشنگتن پست نادرست است و اين نکته را در نظر نگرفته که فعاليت های مدنی ، اجتماعی و يا سياسی هر يک چه تفاوت هايی دارند. به گفته اين دانشجويان در شرايط حساس و به هم ريخته ايران پس از انتخابات سال گذشته هرگونه فعاليت مشخص سياسی از سوی حکومت با حساسيت فراوان نگريسته می شود و روزنامه واشنگتن پست با در هم ريختن مرز فعاليت های مدنی ، اجتماعی و حق سياسی دانشجويان در محيطی مثل کشور هلند تصوير نادرستی از کارهای دانشجويان ايرانی ارائه داده که موجب نتيجه گيری های نادرستی توسط حکومت ايران خواهد شد.

فعاليت سياسی

يکی از دانشجويان ايرانی در دلفت به وب سايت « دلتا» می گويد که تمام دانشجويان ايرانی ساکن خارج از کشور به نوعی تحت کنترل حکومت قرار دارند و به هنگام سفر و يا بازگشت به ايران به شکلی مورد بازجويی قرار می گيرند. بنابراين اطلاعات غلطی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است ممکن است برای همه دانشجويان ايرانی ساکن دلفت مشکل آفرين شود چون اينطور ادعا می کند که اين شهر به کانون فعاليت های سياسی عليه حکومت بدل شده است.

نکته ديگر اين است که روزنامه واشنگتن پست در مقاله خود بسياری از مطالب را به نقل از چند نفر از دانشجويان ايرانی و بدون ذکر نام حقيقی آنها منتشر کرده است. در اين گزارش به وجود انجمن ها و يا سازمانهای فعال اشاره می شود که مشخص نيست اين نهادها واقعا کدام و چه کسانی اعضای آن هستند.

به گفته دانشجويانی که با وب سايت « دلتا » گفتگو کرده اند شهر دلفت مرکز مرکز فعاليت های ضد جمهوری اسلامی نيست بلکه يک مرکز فعاليت های فرهنگی ايرانيان ساکن خارج است و اکثر دانشجويان و اساتيد ايرانی در فعاليت های فرهنگی ، اجتماعی و علمی شرکت دارند. بخش زيادی از کارهای انجمن دانشجويان ايرانی مربوط به فعاليت های صنفی و رفاهی و يا برنامه هايی در عرصه ادبيات ، هنر و يا موضوعات علمی است.

کانون داغ فعاليت

يکی از دانشجويان ايرانی ساکن دلفت که از چند سال پيش برای تحصيل به اين شهر آمده می گويد که او شخصا در فعاليت های مربوط به دفاع از حقوق بشر در ايران فعال است. او می افزايد که در دوران ناآرامی های پس از انتخابات سال گذشته از جمله کسانی بوده که هم در تظاهرات شرکت می کرده و هم از طريق اينترنت به گسترش اخبار و پيامهای جنبشی اعتراضی ايران کمک می کرده است.

ولی وی تاکيد می کند که توصيف مقاله واشنگتن پست از فعاليت های سياسی در شهر دلفت اغرق آميز بوده است. به گفته وی در اوج حوادث سياسی ايران حداکثر ۱۰۰ نفر از دانشجويان ايرانی ساکن دلفت در اين نوع اجتماعاتی شرکت می کردند و با فروکش بحران سياسی بخش عمده ای از آنها منفعل شده اند. او آرزو می کند که ارقام و توضيحات گزارش واشنگتن پست مورد گسترش و شدت فعاليت های سياسی در اين شهر دانشجويايی درست بود ولی حقيقت خلاف اين است. به گفته وی اکنون تعداد دانشجويانی که در عرصه های سياسی و يا حقوق بشر ايران فعال هستند حتی به ۵۰ نفر هم نمی رسد.

اين دانشجو در ادامه توضيحات خود برای خبرنگار وب سايت « دلتا » می گويد اکثر دانشجويانی که در سالهای اخير شهر دلفت آمده اند فرزندان خانواده های متمول هستندو فقط برای درس خواندن به خارج آمده اند و از شرکت در فعاليت های سياسی هراس دارند.

اين دانشجو تاکيد می کند که با توجه به شرايط سرکوب و اختناق موجود در ايران اين وظيفه دانشجويان و ايرانيان مهاجر است که صدای اعتراضی و نارضايتی مردم ايران را به گوش جهانيان برسانند و برای اين هدف نبايد از خطرات آن هراسی داشت.
XS
SM
MD
LG