لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

ثروتمندترین مرد جهان یک مکزیکی است


کارلوس اسليم
کارلوس اسليم
مجله آمريکايی فوربس که هر سال فهرست ثروتمندترين افراد جهان را منتشر می کند امسال اعلام کرد که برای دومين بار از سال ۱۹۹۵ بيل گيتز بنیادگذار کمپانی مايکروسافت در صدر فهرست ثروتمندان جهان قرار ندارد.

عنوان « ثروتمندترين فرد جهان» امسال به کارلوس اسليم غول صنعت رسانه ای از مکزيک تعلق گرفت که ثروت او ۵/۵۳ ميليارد دلار است.

کارلوس اسليم که شرکت او به نام « امريکن موويل » صاحب سرمايه های بزرگی در شرکت های مخابراتی و ارتباطی گوناگون است از سال ۱۹۹۴ به اين سو اولين فرد غيرآمريکايی است که در صدر اين فهرست قرار می گيرد. در آن سال يوشيکای تسوتومی از ژاپن که صاحب املاک و مستقلات فراوانی بود ثروتمندترين فرد جهان اعلام شد ولی از آن زمان به بعد او به طور کلی از اين فهرست ناپديد شده است.

به گزارش سی ان ان ثروت کارلوس اسليم فقط حدود ۵۰۰ ميليون دلار از بيل گيت بيشتر است که با معيار ميلياردرها رقم ناچيزی است. به طوری که افزايش فقط يک دلار در نرخ سهام شرکت مايکروسافت می تواند باری ديگر آقای گيتز را به صدر جدول برساند.

براساس ارزيابی امسال مجله فوربس ثروت بيل گيت ۵۳ ميليارد دلار است و وارن بافت با ۴۷ ميليارد دلار ثروت در مقام سوم اين فهرست قرار دارد.

کل دارايی ميلياردرهايی که در فهرست مجله فوربس قرار دارند در سال گذشته ۵۰ درصد افزايش يافته و به رقم ۶/۳ تريليون دلار رسيده است. تعداد ميلياردرها نيز که سال گذشته ۷۹۳ نفر بود اکنون به ۱۵۱۱ نفر می رسد. به نظر می رسد که دليل اين افزايش تعداد و سرمايه ميلياردرها ، کاهش دامنه بحران اقتصادی است که سال پيش تاثير چشمگيری داشت.

نه تنها تعداد ميلياردرها به نسبت سال قبل بيشتر شده بلکه ثروت غنی ترين ميلياردرها نيز به نسبت سال قبل افزايش يافته است. طبق آمارهای مجله فوربس مجموع ثروت ده ميلياردر اول جهان در سال جاری حدود ۳۴۲ ميليارد دلار است در حاليکه اين رقم در سال گذشته ۲۵۴ ميليارد دلار بود.

از نظر مليت افراد هنوز هم آمريکا با ۴۰۳ ميليارد تقريبا ۴۰ درصد از کل ميلياردرهای جهان را از آن خود دارد و شهر نيويورک نيز به نسبت هر شهر ديگری در جهان محل سکونت بيشترين تعداد ثروتمندان است. اما به نظر می رسد که ميلياردرهای آمريکايی به نسبت ثروتمندان برخی ديگر از کشورها هنوز از عوارض بحران اقتصادی دو سال گذشته خلاص نشده اند.

همزمان با ادامه احاطه آمريکايی ها بر اين فهرست ، شمار ميلياردرهای کشورهای آسيايی رو به افزايش است. در سال جاری پس از آمريکا از نظر تعداد ميلياردرها چين با سبقت گرفتن از روسيه در مقام دوم قرار گرفته است. تعداد ميلياردرها در تايوان ، کره جنوبی ، هنگ کنگ و هند نيز به نسبت سال های قبل افزايش يافته است.

در ترکيه تعداد ميلياردرها از ۱۳ نفر در سال گذشته اکنون به ۲۸ نفر رسيده و در مقابل تعداد و ثروت ميلياردرهای اروپا ، عربستان سعودی و امارات عربی متحد به نسبت قبل کاهش يافته است.

همچون تمامی سال های قبل فهرست ثروتمندترين افراد جهان که توسط مجله فوربس انتشار می يابد نشان می دهد که اکثريت قريب به مطلق ميلياردها مرد هستند. در تمام فهرست هزار نفره امسال فقط ۸۹ زن به چشم می خورد. فقط ۱۴ نفر از اين ميلياردرها خودساخته هستند و نيمی از اين افراد اهل چين اند.

در فهرست امسال مجله فوربس برای سومين سال پياپی مارک زاکر برگ موسس فيس بوک که فقط ۲۵ سال سن دارد به عنوان جوانترين ميلياردر اين فهرست معرفی شد. او در رده ۱۲۱ اين فهرست قرار دارد و ثروت وی حدود ۴ ميليارد دلار است.

در مقابل والتر هافنر از کشور سوئيس که ۹۹ ساله است در رده ۲۸۷ اين فهرست است. شايد بزرگترين برنده در فهرست امسال مجله فوربس ايکا باتيستا غول برزيلی صاحب صنايع معدن باشد که طی ۱۲ ماه گذشته حدود ۱۹ ميليارد دلار بر ثروت خود افزوده است و از رده ۶۱ فهرست اکنون به مقام هشتم رسيده است.

آن روی سکه يکی از شاهزادگان آلمانی به نام مادلين شيکدانز است که در سال ۲۰۰۷ در رده ۱۴۲ اين فهرست قرار داشت ولی اکنون بخش اعظم ثروت خود را از دست داده و گفته می شود که با يک مستمری چند هزار دلاری در ماه زندگی می کند.
XS
SM
MD
LG