لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

«قطع کمک مالی ایران به حماس»


هواداران حماس
هواداران حماس
به گزارش روزنامه « واشنگتن تايمز » حکومت ايران کمکهای مالی خود به جنبش حماس را که ماهانه حدود ۲۳ ميليون دلار بوده است به خاطر حمايت اين گروه فلسطينی از نيروهای اپوزيسيون سوريه قطع کرده است.

روزنامه بريتانيايی « ديلی تلگراف » نيز از قول رهبران گروه حماس نوشته است که علاوه بر قطع کمک های مالی، حکومت ايران کمک ها و همکاری نظامی و آموزش جنگجويان گروه حماس را متوقف کرده است.

همزمان با تشديد جنگ داخلی سوريه گروه فلسطينی حماس از مخالفان سنی مذهب حکومت بشار اسد حمايت کرده است و در مقابل حکومت ايران به حمايت خود از رژيم بشار اسد که در کنترل اقليت علويهای سوريه است ، ادامه می دهد.

« قاضی حماد » معاون وزير خارجه دولت حماس در آخرين اظهار نظرهای خود مناسبات اين گروه با حکومت ايران را « بد» توصيف کرده است. وی افزود که مناسبات حماس با حکومت ايران ديگر مثل گذشته نيست.

معاون وزير خارجه حماس در مصاحبه مطبوعاتی خود افزود:« من نمی توانم در مورد کمک های مالی ايران رقم دقيقی در اختيار شما بگذارم ولی به خاطر حمايت ما از گروههای اپوزيسيون سوريه ما کمک های مالی زيادی از دست داده ايم.»

به گزارش روزنامه بريتانيايی « ديلی تلگراف» حکومت ايران از زمان پيروزی گروه حماس درانتخابات مناطق تحت کنترل فلسطينيان در سال ۲۰۰۶ ، ماهانه رقمی بين ۲۰ تا ۲۳ ميليون دلار به اين گروه کمک مالی داده است.

يک کارشناس امور سياسی مناطق فلسطينی می گويد که کمک های نقدی ايران به گروه حماس بخش چشمگيری از بودجه جاری اين گروه و تشکيلات دولتی آن را تامين می کرده است.
از قرار معلوم حکومت ايران برای حفظ حدی از مناسبات با گروه حماس هنوز هم مبلغ ناچيزی به اين گروه کمک مالی می کند ولی به گفته کارشناسان مناسبات دو طرف طی ماههای اخير به شدت ضربه خورده است.
XS
SM
MD
LG