لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

«تاسيس کشور فلسطین تضادی با منافع دولت اسرائيل ندارد»


حکمت الدين احسان اوغلو، دبيرکل سازمان همکاری های اسلامی
حکمت الدين احسان اوغلو، دبيرکل سازمان همکاری های اسلامی

حکمت الدين احسان اوغلو، دبيرکل سازمان همکاری های اسلامی (سها) می گويد سازمان وی که در سال ۱۹۶۹ با عضويت ۵۷ کشور تشکيل شده است به طور جدی از درخواست فلسطينی ها برای عضويت در سازمان ملل پشتيبانی می کند.

احسان اوغلو، استاد ترک که از سال ۲۰۰۵ در اين سمت است در گفت و گو با نيکلا کراتسف گزارشگر راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی درنيويورک در پاسخ به پرسش وی درباره چشم انداز نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد می گويد: «علاوه بر اکثريت اعضای سازمان او، بيشتر مردم دنيا خواهان دستيابی فلسطينی ها به حقوق شان هستند. حقوقی که آنها شش دهه برای به دست آوردنش تلاش کرده اند. آنچه من مشتاقم ببينم اين است که حقوق اين مردم برای تاسيس کشور خود که سال ها از آنها مضايقه شده به آنها داده شود.»

او می گويد تاسيس چنين کشوری تضادی با منافع کسی به ويژه دولت اسرائيل ندارد و تاکيد می کند که «با تاسيس آن، دولتی بر پايه قانون و مردمسالاری مسووليت را بر عهده خواهد گرفت و ديگر جايی برای جنبش های تندرو نخواهد ماند يا اين گروه ها به حاشيه رانده خواهند شد.»

وی می افزاید «چنين دولتی در پی اقدامات نظامی برعليه همسايگان خود برنخواهد آمد و امروز به دليل نبودن آن، مردم به صورت گروه های متفرق عمل می کنند. اين هم به سود اسرائيل است هم به سود ايالات متحده.»

احسان اوغلو در پاسخ به پرسشی درباره وضعيت امروز مسلمانان روسيه می گويد «با پرسترويکا و نيز فروپاشی شوروی و کمونيزم، مسلمانان نيز مانند ديگر گروه ها خواهان دستيبابی به حقوق فرهنگی و دينی خود شدند. او سپس از رابطه نزديک خود با تارتارستان که به گفته او در عرض بيست سال کشوری مدرن و پيشرفته شده سخن می گويد و می افزايد چنين رابطه ای ميان باشقيرستان و سازمان او دارد شکل می گيرد.»


وی در مورد اسلام هراسی در غرب می گويد «رشد اسلام هراسی به گونه ای است که بسياری از جمله بيل کلينتون رييس جمهور پيشين آمريکا را به ياد يهودستيزی در دهه سوم سده بيستم می اندازد. همين رويداد اخير در نروژ را در نظر بگيريد.»

دبيرکل سازمان همکاری های اسلامی (سها) می افزاید «اين مرد جوان بيش از ۷۰ تن از هم ميهنان خود را به قتل رساند. وقتی مانيفست او را می خوانيم می بينيم که او يک فناتيک است. او اين کار را به نام يک مسيحی می کند. به نام يک اروپايی و يک نروژی می کند. در مسيحيت جايی گفته نشده که برو و آدمها را بکش. فکر نمی کنم در ارزش های اروپايی هم بشود چيزی پيدا کرد که مردم را تشويق به کشتن کند. ما از ارزش ها سوء استفاده می کنيم، آنها را تحريف می کنيم. اين مرد دست به کشتار نروژی ها زد. می توانست مسلمانان را کشته باشد. ولی نروژی ها را کشت و در توجيه عمل خود گفت شما اعضای حزب کارگر با مهاجران مدارا می کنيد و من شما را می کشم. اين فقط نوک قله يخی است و بقيه پنهان است.»

XS
SM
MD
LG