لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

«پرندگان آمريکا»، گرانقيمت ترين کتاب جهان


تصویری از کتاب جان جیمز ادوبون
تصویری از کتاب جان جیمز ادوبون
يک نسخه از گرانقيمت ترين کتاب جهان، شاهکار «جان جيمز آدوبون» چاپ قرن نوزدهم و با عنوان «پرندگان آمريکا » اواخر ماه ميلادی جاری به حراج گذاشته خواهد شد و انتظار می رود که به بهای ۱۰ ميليون دلار به فروش برسد.
اين کتاب جاوی ۴۳۵ تصوير با مقياس واقعی از پرندگان مختلف است که تک تک آنها با دست رنگ آميزی شده اند. در حال حاضر فقط ۱۲۰ نسخه از اين کتاب در سراسر جهان يافت می شود که احتمالا ۱۰۷ مورد از آنها در اختيار موسسات و کتابخانه هاست.
به نوشته روزنامه « گاردين » آخرين نسخه کامل اين کتاب که در سال ۲۰۱۰ به حراج گذاشته شد به قيمت ۱۱ ميليون دلار به فروش رفته و رکورد گرانقيمت ترين کتاب های جهان را شکست. نسخه ای که قرار است در پايان ماه جاری به حراج گذاشته شود در سال ۱۸۳۸ مدت کمی پس از انتشار آن توسط يک آمريکايی خريداری شده بود.
موسسه حراج « کريستيز » که عهده دار حراج اين کتاب گرانقيمت است در راهنمای حراج خود بهايی بين هفت تا ۱۰ ميليون دلار را تعيين کرده است. به همين خاطر برخی از کارشناسان معتقدند که اين کتاب ممکن است به بهايی بيشتر از ۱۱ ميليون دلار به فروش رفته و در نتيجه رکورد سال ۲۰۱۰ را بشکند. کتاب نفيس و نايابی مثل اين بعيد است تحت تاثير بحران اقتصادی ارزش خود را از دست بدهد.
اين کتاب که در قطعی بسيار بزرگ و با صفحاتی به طول تقريبا يک متر و در چهار جلد به چاپ رسيده محصول زحمات و کار « جان جيمز آدوبون » در فاصله سالهای ۱۸۲۷ تا ۱۸۳۸ است. او برای مشاهده و مطالعه پرندگان آمريکا از زادگاه خود فرانسه به قاره آمريکا سفر کرد.
برخی از کارشناسان معتقدند که اين مجموعه در زمان خود حاوی بهترين و کامل ترين گنجينه از اطلاعات مربوط به يک گروه از جانداران قاره آمريکا بوده است. به خاطر تصاوير و تکميل رنگ آميزی آنها با دست، اين مجموعه را بايد اثری فراتر از يک کتاب معمولی تلقی کرد و شايد دليل ارزش معنوی و مالی آن اين است که بيشتر به يک اثر ارزشمند هنری می ماند تا يک کتاب جانور شناسی.
روزنامه « گاردين» می افزايد که ابعاد و وزن اين کتاب به حدی است که برای بلند کردن هر جلد آن و يا برای ورق زدن صفحات آن حداقل به دو نفر نياز هست.
XS
SM
MD
LG