لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

رويترز: انتقال فن آوری های مخابراتی آمريکا توسط شرکت «ام تی ان» به ايران


به گزارش رويترز، شرکت گروه «ام تی ان»، بزرگترين شرکت مخابراتی آفريقای جنوبی ۴۹ درصد از سهام «ايرانسل» را در اختيار دارد، تحريم ها عليه ايران را نقض کرده است.

خبرگزاری رويترز روز پنجشنبه گزارش داد که اسنادی داخلی از شرکت مخابراتی «ام تی ان» آفريقای جنوبی را مشاهده کرده که بر اساس آن، اين شرکت تهيه و تدارک فن آوريهای مخابراتی آمريکايی را که فروش آن به ايران تحريم شده ، توسط فروشندگان خارجی به ايران طرح ريزی کرده است.

هم اکنون که شرکت مخابراتی چندمليتی آفريقای جنوبی در چندين جبهه، از جمله تحقيقات پليس اين کشور مبنی بر نحوه برنده شدن اين شرکت در مناقصه شرکت مخابرات ايران و اتهام دادن رشوه به مقامات ايران، در حال دفاع از خود است، با دردسرهای جديدی مواجه شده است.

اين شرکت در حال رايزنی با وزارت خزانه داری آمريکا بر سر دريافت اجازه نقل و انتقال ميليونها دلار سود مشارکت در پروژه مخابراتی ايرانسل است که بخاطر تحريمهای مالی آمريکا عليه ايران، نقل و انتقال اين پولها ناممکن شده است. مدير اجرايی شرکت «ام تی ان» در گفتگو با مقامات آمريکايی اصرار دارد که تحريمهای آمريکا عليه ايران نبايد دامن شرکتهای غيرآمريکايی را بگيرد.

صدها صفحه اسناد داخلی «ام تی ان» که رويترز مشاهده کرده است، نشان می دهد که کارمندان اين شرکت جلسه های معرفی و توجيه برگزار کرده و گزارشهايی نوشته اند که نشان می دهد آنها آشکارا راههای دور زدن تحريم فن آوری مخابراتی آمريکايی را برای انتقال به ايران بحث کرده اند. اين اسناد همچنين شامل بحثهايی درباره عواقب احتمالی افشا شدن دور زدن تحريمها می باشد.

تجهيزات انتقالی به ايران توسط اين شرکت آفريقای جنوبی شامل فن آوريهايی از شرکتهای امريکايی از جمله «سان ماکروسيستم»، «اوراکل کورپ»، «اينترنشنال بيزنس ماشينز کورپ»، «ای ام سی کورپ»،«هولت پاکارد» و «سيسکو سيستمز» بوده است.

اين شرکتهای آمريکايی می گويند که نمی دانسته اند مقصد نهايی فروش محصولات آنها که کاربردهای گوناگونی از استراق سمع مکالمات تلفنی، پست صوتی گرفته تا نظارت بر پيام کوتاه، اس ام اس، کشور ايران بوده است.

رويترز می نويسد که اسنادی که ملاحظه کرده است به خوبی نشان می دهد که شرکت «ام تی ان» دقيقا می دانسته است که اين فن آوريهای آمريکايی به ارزش ميليونها دلار برای ايران تحريم شده است.

علاوه بر شرکت مخابراتی آفريقای جنوبی، آمريکا هم اکنون تحقيقات گسترده ای را بر روی احتمال مشارکت شرکت «ز تی ای» چين در انتقال تجهيزات و فن آوريهای مخابراتی تحريم شده آمريکا به ايران آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG