لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

«حيوانات پيشگوی» جام يورو ۲۰۱۲


سیتا، فیل «پیشگو»
سیتا، فیل «پیشگو»
خاطره اختاپوسی به نام «پل» هنوز در ياد ها مانده، هشت پايی که با پيش بينی نتايج مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۰ شهرتی جهانی پيدا کرده بود.

اما با شروع بازی های يوفا ۲۰۱۲ بازار مراجعه به «حيوانات پيشگو» بار ديگر داغ شده است. سه حيوان در دو کشور ميزبان اين سری بازی ها دست به کار پيشگويی نتايج اين رقابت ها شده اند: فيلی به نام «سيتا» در شهر «کراکو» لهستان، يک راسو به نام «فرِد» در خارکيو و خوکی به نام «خراياک»، هر در اوکراين.
خبرگزاری «اسوشيتد پرس» گزارش داد که يک فيل پيشگو در نخستين هنرنمايی خود به پيروزی تيم ميزبان، يعنی لهستان، در مقابل يونان در روز جمعه، (هشتم ماه ژوئن) حکم داده بود.
در حالی که بازيکنان مشغول تمرين های آماده سازی برای شروع بازی ها هستند، اين فيل ۳۳ ساله که سيتا» نام دارد روز چهارشنبه با بلند کردن يک طالبی که روی آن نام کشور لهستان نوشته شده بود حکم خود را صادر کرد.
دو گزينه ديگر، که آنها هم روی دو عدد طالبی نوشته شده بودند يکی پيروزی يونان بود و ديگری نتيجه مساوی.
اين فيل پيشگو قرار است در لهستان نقشی مانند «پل»، هشت پای پيشگوی نتايج جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰، را ايفا کند. در آن رقابت ها پل توانسته بود با موفقيت نتايج مسابقات جام جهانی را پيش بينی کند.
پيشگويی «سيتا» در عکس هايی بر روی سايت باغ وحش شهر کراکو، محل زندگی اين فيل در جنوب لهستان، ثبت شده است.
مدير باغ وحش تصميم دارد تا روز يکم ماه ژوئيه، پيش از انجام هر بازی، نظر اين فيل را درباره نتيجه مسابقه جويا شود.
اما در حالی که کار پيشگويی «سيتا» در لهستان رونق گرفته در ديگر کشور ميزبان مسابقات يورو ۲۰۱۲، يعنی اوکراين ، هم يک حيوان ديگر سخت مشغول پيش بينی نتايج مسابقات است. به نوشته سايت «آی بی تايمز» يک خوک پيشگو، به نام «خراياک» روز سه شنبه، پنجم ژوئن، به طرفداران فوتبال در «کی يف» معرفی شد. رقبای اين خوک، «سيتا»، فيل لهستانی، و «فرد»، راسوی اوکراينی معرفی شده اند.
«اسويتلانا بويکون»، مدير روابط عمومی مرکز رسمی هواداران يورو ۲۰۱۲ می گويد که انتخاب طنزآميز يک خوک برای اين پيش گويی اين مسابقات جو شاد رويدادهای ورزشی را تقويت خواهد کرد.
دست اندرکاران تصميم دارند موفقيت «پل» هشت پا را تکرار کنند. اختاپوسی که بزرگترين ستاره جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ در آفريقای جنوبی لقب گرفت، اين هشت پا توانسته بود پيش از پيش گويی پيروزی نهايی اسپانيا در برابر هلند، با موفقيت نتايج تيم فوتبال آلمان را از محل زيست خود در آکواريومی در «اوبرهاوزن» پيش گويی کند.
تا کنون حيوانات زيادی برای تقليد از «پل» پيشگو توجه رسانه ها را به خود جلب کرده اند از جمله سگی به نام «سيسی» که به اشتباه پيروزی تيم بايرن مونيخ را در بازی فينال ليگ قهرمانان در برابر تيم چلسی پيشگويی کرده بود.
XS
SM
MD
LG