لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

انتقاد شدید روحانی از سیاست خارجی دولت نهم


آقای روحانی می گوید که «سياست خارجی به معنی شعار دادن نيست.»
(عکس: فارس)
آقای روحانی می گوید که «سياست خارجی به معنی شعار دادن نيست.» (عکس: فارس)

یک روز پس از ستایش آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری در خصوص پرونده اتمی، حسن روحانی، مسئول پيشين تيم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی، سیاست خارجی دولت را به باد انتقاد گرفت.


آقای روحانی، که در حال حاضر نماينده آيت الله خامنه ای در شورای عالی امنيت ملی و رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام است، روز چهارشنبه با انتقاد شدید از سياست خارجی دولت نهم گفت: «سياست خارجی به معنی شعار دادن نيست. جمهوری اسلامی نمی تواند به دور خود دیوار بکشد و باید در سیاست خارجی اش انعطاف نشان دهد.»


وی که پيش از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد مذاکره کننده اصلی هسته ای ايران بود، در «کنفرانس ملی چشم انداز ۲۰ ساله و الزامات سياست خارجی توسعه گرا»، بدون آنکه نامی از محمود احمدی نزاد ببرد، از سياست وی انتقاد کرد و گفت:«سياست خارجی به معنی اين نيست که خطر را عليه خود افزايش دهيم.»


به گزارش خبرگزاری ایسنا، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی ايران با اشاره به پرونده هسته ای اين کشور گفت: « يک روزی وقتی با آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت می کرديم در روزنامه ها می گفتند اينها دارند اسرار نظام را بيرون می برند. يک روز می گفتند البرادعی را به کشور راه ندهيد روز ديگر می گفتند هر چه که البرادعی بگويد درست است. در حالی که برخی معتقد بودند اين آقای البرادعی پدرش پالان دوز است و نبايد به او اين قدر بها داد.»


  • «يک روزی وقتی با آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت می کرديم در روزنامه ها می گفتند اينها دارند اسرار نظام را بيرون می برند. يک روز می گفتند البرادعی را به کشور راه ندهيد روز ديگر می گفتند هر چه که البرادعی بگويد درست است. در حالی که برخی معتقد بودند اين آقای البرادعی پدرش پالان دوز است و نبايد به او اين قدر بها داد.»
حسن روحانی

وی اظهار داشت: «ما هنوز نتوانستيم به يک تفاهم با هم در اين مسايل برسيم يک بار می گفتند با اين غرب کافر ننشينيد و حرف نزنيد اينها خائن هستند، يک روز هم گفتند اين جاسوس های غربی چه آدم های خوبی هستند و چه گزارش خوبی داده اند. علت اين تضادها چيست؟ ما خودمان هنوز به يک تفاهم نرسيديم که تعامل يعنی چه؟ در سمت چشم انداز از تعامل سازنده و موثر نام برده ميشود خوب معنی اين چيست؟»



حسن روحانی در گذشته نیز از منتقدين جدی سياست های محمود احمدی نژاد بوده و ماه پيش نیز، از ترويج خرافات توسط دولت نهم انتقاد کرده بود.


وی گفت:« ما نمی توانيم بگوييم که می خواهيم توسعه پيدا کنيم و در همان حال بگوييم که با جامعه بين المللی کاری نداريم.»


آقای روحانی با اشاره به اينکه در دنيای امروز استقلال معنا ندارد و همه کشورها به نوعی به هم وابستگی دارند، گفت: «دنيای امروز به سوی وحدت و تبادل بيشتر پيش می رود. در دنيای امروز ما به سياست خارجی خوب نياز داريم و حرف هايی بايد بزنيم که تکبير آفرين نباشد، درشتگويی نکنيم. اينها سياست خارجی را درست نمی کند؛ سياست خارجی يعنی راه و روش سلوک با دنيا که يا تهديدی را کم کند و يا منفعتی را جذب کند.»


وی افزود: «در سند چشم اندازبیست ساله، اولویت به توسعه کشور داده شده اما برخی مسئولان به جای توسعه، به دنبال قدرت اند.»


سخنان دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران يک روز پس از آن بیان می شود که آيت الله علی خامنه ای از نقش محمود احمدی نژاد در پيشبرد برنامه هسته ای ايران ستايش کرد و گفت: «نقش شخص رييس جمهوری و ايستادگی وی در پيشرفت موضوع هسته ای بسيار بارز بود.»


رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود:«يک نمونه از پيشرفت های نظام اسلامی، مسئله هسته ای است که ملت ايران در اين موضوع، حقاً و انصافاً به يک موفقيت بزرگ و پيشرفت چشمگير دست يافته است.»


منتقدين محمود احمدی نژاد می گويند که سخنان و شعارهای ضد غربی وی موجب هراس جهانی از برنامه هسته ای ايران شده و تصويب دو قطعنامه تحريمی عليه اين کشور را آسانتر کرده است.


در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی و مجلس ششم، ايران پذيرفت تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما با روی کار آمدن مجلس هفتم و پيروزی محمود احمدی نژاد، ايران بار ديگر غنی سازی اورانيوم را از سرگرفت.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه لازم الاجرا از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران اين در خواست را رد کرده است.


مقام های ايران می گويند پرونده هسته ای ايران بسته شده است، ولی اين کشور به همکاری خود با آژانس ادامه می دهد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود تصريح کرده است که اين آژانس در وضعيتی قرار ندارد تا درباره نبود مواد هسته ای و فعاليت های هسته ای اعلام نشده، پيش از دستيابی به شفافيتی درباره ماهيت برنامه تحقيقاتی تسليحاتی ايران با اطمينان ابراز نظر کند.


XS
SM
MD
LG