لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

«سوء استفاده بی سابقه در ایران از ایمیل سباستین کو»


سباستین کو
سباستین کو
«ديپلماسی ورزشی در دووميدانی به اوج خود می‌رسد، ابراز تمايل سباستين کو برای کمک به دوهای نيمه استقامت در ايران.»
اين عبارت ها، عنوان خبری است که در سايت فدراسيون دو و ميدانی ايران منتشر شده است. خبری که حتی از نگاه خبرگزاری های دولتی، انعکاسش در رسانه های بين المللی می تواند اسباب تمسخر ورزش ايران را در پی داشته باشد.
آن چه فدراسيون دو و ميدانی ايران از آن به عنوان «ديپلماسی بزرگ حاج آقا آشتيانی» ياد می کند، ايميلی تبليغاتی است که برای هر ۲۱۲ کشور موجود در جهان، Send to all شده است!
سباستين کو اين روزها مهم ترين و پر مشغله ترين مدير ورزشی در سراسر جهان لقب گرفته و دسترسی به او برای مکالمه ای کوتاه، حتی برای روسای فدراسيون های جهانی نيز آسان نيست.
او مدير اجرايی المپيک لندن است. يکی از اعجوبه های تاريخ ورزش که به پاس خدماتش در دوران قهرمانی و خلاقيت های پس از آن در عرصه مديريت، از سوی ملکه بريتانيا لقب لرد به او اعطا شده است.
مردی که از موثرترين افراد برای اعطای ميزبانی المپيک ۲۰۱۲ به انگلستان ناميده می شود.
در چنين شرايطی حضور سباستين کو در ايران برای کمک به دوندگان استقامت، همان اندازه محتمل است که ليونل مسی برای توپ زدن در ليگ دسته سوم فوتبال ايران اعلام آمادگی کند.
جعل ايميل ساده و تبليغاتی سباستين کو از سوی فدراسيون دو و ميدانی، با واکنش انتقاد آميز کارشناسان و رسانه های خبری در ايران مواجه شده است.
خبرگزاری ايسنا از اين اقدام، با عنوان رفتاری خطرناک و غير صادقانه با وارونه کردن حقايق ياد کرده است.
آن هم فدراسيونی که پس از بازی های آسيايی گوانگجو، هر روز يکی از چهره ای شاخص مرد و زن در اين رشته با شديدترين لحن، به انتقاد از نابسامانی های پرشمار آن می پردازد.
معرفی کامل سباستين کو و ماجرای ايميل ارسالی او به فدراسيون دو و ميدانی ايران در ادامه آمده است.
لرد سباستين کو کيست؟
نام سباستين کو، در وهله نخست يادآور عصر طلايی دوندگان نيمه استقامت انگلستان در جهان است.
يعنی حدفاصل نيمه دوم دهه ۷۰ ميلادی تا يک دهه بعد و پيش از قبضه کردن مواد نيمه استقامت از سوی دوندگان کنيايی يا اتيوپيايی.
غير از سعيد اوئيتا از مراکش، بريتانيايی ها در ۱۵۰۰ متر رقیبی نمی شناختند.
ديويد مورکرافت، استيو اووت، تايم مک کين، استيو کرام و مشهورترين دونده بين آن ها؛ سباستين کو.
او نخستين بار در سال ۱۹۷۹ در زوريخ قهرمان جهان شد. اما با رکورد شخصی او در ۱۵۰۰ متر، هنوز هم می توان به راحتی قهرمان جهان و المپيک شد!
سباستين کو دارنده دو مدال طلا و دو مدال نقره از المپيک های مسکو و لس آنجلس است.
آخرين عنوان مهم او مدال طلای جهان و مدال طلای اروپا در سال ۱۹۸۶ است.
او پس از خداحافظی از پيست های دو و ميدانی، عضويت در پارلمان انگلستان را تجربه کرد. از سال ۲۰۰۳ نيز نايب رئيس فدراسيون جهانی ووميدانی (IAAF) شد.
در همان سال در تيم لندن برای ارائه پيشنهاد ميزبانی المپيک قرار گرفت و با ايده های او، انگلستان ميزبان سی امين دوره بازی های المپيک شد.
او حالا به عنوان مدير اجرايی المپيک ۲۰۱۲ فعاليت می کند.
ماجرای ايميل
محبوبيت جهانی سباستين کو، او را در آستانه احراز سمت رياست اتحاديه بين المللی دو و ميدانی قرار داده است.
لامينه دياک رييس ۷۷ ساله و سنگالی اين اتحاديه منتقدان زيادی دارد. او که خود قهرمان سابق پرش طول است، پس از مرگ پريمو نيبولو در سال ۱۹۹۹ تا به امروز، رئييس IAAF است.
کنگره اتحاديه بين‌المللی فدراسيون های دو و ميدانی سراسر جهان، دو هفته ديگر در کره‌جنوبی و همزمان با سيزدهمين دوره رقابت های جهانی برگزار می‌شود.
اين کنگره به خاطر انتخاباتی که در پيش دارد، از اهميت بسيار بالايی برخوردار است.
سباستين کو در کنار يکی از اسطوره های تاريخ دو و ميدانی يعنی سرگئی بوبکا رکورد دار پرش با نيزه جهان، از اقبال فراوانی برای کسب رياست اتحاديه برخوردار هستند.
سباستين کو برای اعلام رسمی نامزدی خود، به تمام کشورهای عضو ايميل فرستاده و از آن ها خواسته تا در انتخابات پيش رو به او رای بدهند.
آن چه فدراسيون دو و ميدانی ايران از آن به عنوان «ديپلماسی بزرگ حاج آقا آشتيانی» ياد می کند، ايميلی است که برای هر ۲۱۲ کشور موجود در جهان
Send to all شده است!
خبرگزاری ايسنا با انتقاد از اين جعل خبری نوشته است: «ادامه اين روند خطرناک است. با همين وارونه جلوه دادن هاست که هر روز خبر جدا شدن يکی از استخوان خرد کرده‌ها به گوش می‌رسد و اين مسئله بسيار تاسف‌آور است.»
XS
SM
MD
LG