لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

افت چشمگير توليد گاز ايران از پارس جنوبی


در حالی که وزير نفت ايران از نگرانيها پيرامون تامين گاز زمستانی خبر داده و هفته گذشته برای تشويق ترکمنستان به افزايش صادرات گاز به ايران، به عشق آباد سفر کرده بود، گزارشها حاکی است که توليد گاز ايران از پارس جنوبی بصورت چشمگيری کاهش يافته است.
خبرگزاری مهر، يکشنبه ۲۴ شهريورماه گزارش داد که توليد گاز و ميعانات گازی در سکوی فاز يک پارس جنوبی به دليل اختلاف نظر «شرکت نفت و گاز پارس» با پيمانکار و عدم خريد يک قطعه ۳۰۰ هزار تومانی (کمتر از ۱۰۰ دلار) از ۶ روز گذشته تاکنون تا نصف کاهش يافته است.
اين گزارش می گويد که سکوهای فاز يک پارس جنوبی از ظرفيت توليد روزانه ۲۵ ميليون مترمکعب گاز طبيعی و ۴۰ هزار بشکه ميعانات گازی برخوردار هستند که توليد گاز اين فاز روزانه ۱۵ ميليون مترمکعب و توليد ميعانات گازی ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش يافته است. با احتساب قيمت کنونی نفت و گاز، افت چشمگير توليد گاز و ميعانات گازی (نوعی نفت بسيار سبک و گران قيمت که از چاههای گازی توليد می شود) در شش روز گذشته ۱۰ ميليون دلار زيان در دست اقتصاد ايران گذاشته است.
توليد گاز و ميعانات گازی در سکوی فاز يک پارس جنوبی به دليل اختلاف نظر «شرکت نفت و گاز پارس» با پيمانکار و عدم خريد يک قطعه ۳۰۰ هزار تومانی (کمتر از ۱۰۰ دلار) از ۶ روز گذشته تاکنون تا نصف کاهش يافته است.
خبرگزاری مهر
با گذشت يک روز از انتشار گزارش مهر، هنوز هيچ گزارشی درباره حل مشکل فاز يک پارس جنوبی منتشر نشده است.
پيگيری های خبرنگار مهر از دلايل اين سقوط آزاد توليد گاز ايران در ميدان مشترک پارس جنوبی حاکی از آن است که يک قطعه يدکی ۳۰۰ هزار تومانی به نام قطعه پلاستيکی " بلادر" ويژه پمپ‌های گلايکول توسط واحدهای تدارکات و تامين کالای شرکت نفت و گاز پارس تامين نشده است، در حالی که اين قطعه در خود ايران بصورت انبوه توليد می شود و هيچگونه محدوديتی هم در خريد آن در داخل کشور وجود ندارد.
گزارش مهر می گويد که «با اين وجود به دليل اختلافات شرکت پيمانکار تعميرات سکوی فاز يک پارس جنوبی با شرکت نفت و گاز پارس، اين شرکت پيمانکاری همچون گذشته و خارج از چارچوب قرارداد حاضر به خريد و تامين اين قطعه ارزان قيمت لاستيکی نشده است. از اين رو با توجه به اينکه خريد قطعه و لوازم يدکی هيچگاه در تعهد قراردادی پيمانکار نبوده، شرکت نفت و گاز پارس هم از ۶ روز گذشته تاکنون اقدامی به منظور خريد اين قطعه لاستيکی و ارزان قيمت نکرده است».
افت اين مقدار از گاز در حالی است که ايران طی دوره دوم رياست جمهوری احمدی نژاد و به رغم سرمايه گذاری ۴۶ ميليارد دلاری حتی يک فاز پارس جنوبی را نتوانست راه اندازی کند.
بيژن زنگنه وزير نفت ۱۸ شهريورماه از کاهش و کمبود شديد گاز برای زمستان سالجاری اظهار نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر در بخش گاز با يک کمبود توليد جدی مواجه هستيم و برای جبران اين کمبود در صدد هستيم تا سوخت مايع را جايگزين آن کنيم.
وی همچنين با اشاره به سفر هفته گذشته خود به ترکمنستان گفت که «می خواهيم تا قراردادی که در مورد گاز با ترکمنستان در سال های گذشته داشته ايم به تفاهم هايی برسيم تا واردات گاز از ترکمنستان را فعال کنيم و بتوانيم در ازای آن صادرات کالا و خدمات به ترکمنستان داشته باشيم».
ترکمنستان در سال ۲۰۱۱ بيش از ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز به ايران صادر کرده بود، اما سال گذشته حجم صادرات گاز ترکمنستان به ايران به ۴.۵ ميليارد متر مکعب کاهش يافت.
آذرماه سال گذشته، خبرگزاری مهر گزارش داد که بدهی ايران به ترکمنستان از بابت واردات گاز به يک ميليارد دلار رسيده است.
بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا، توليد و مصرف گاز در ايران حدود ۱۵۳ ميليارد متر مکعب است، در حالی که ايران متعهد به صادرات سالانه ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز به ترکيه است.
XS
SM
MD
LG