لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

داووداوغلو: جنگده ترکيه در حريم هوايی بين المللی سرنگون شده است


احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه،
احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه،
ترکیه از سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) درخواست کرده به منظور بررسی موضوع سرنگونی يک فروند هواپيمای نظامی ترکيه توسط سوريه در حريم هوايی بين المللی جلسه اضطراری تشکيل دهد.

احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه روز یکشنبه به تلويزيون دولتی این کشور گفت که آنکارا با استناد به ماده چهارم اساسنامه سازمان «ناتو» و در پی حادثه روز جمعه درخواست تشکيل جلسه فوری را تسليم اين سازمان کرده است.

بر پايه ماده چهار اساسنامه سازمان کشورهای آتلانتیک شمالی یا ناتو «هرگاه از ديدگاه هرکدام از کشورهای عضو، تماميت ارضی، استقلال سياسی يا امنيت احدی از اعضا مورد تهديد واقع شده باشد، کشورهای عضو با يکديگر وارد شور می شوند.»

آقای داوود اوغلو گفت که جت جنگنده ترکيه در حريم هوايی بين المللی و پس از ورود سهوی به سوريه سرنگون شده، اما هواپيمای فوق مشغول عمليات جاسوسی نبوده است.

وزير خارجه ترکيه همچنين افزوده که کشورش قصد دارد پرونده جت نظامی سرنگون شده ترکيه را در شورای امنيت سازمان ملل مطرح کند. چين و روسيه مخالفت خود با مطرح کردن این مسئله در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده اند.

نا آرامی های سوريه سال گذشته با برگزاری تظاهراتی عليه بشار اسد آغاز شد که به سرعت به شورش مسلحانه تغيير ماهيت داد و اين کشور را با خطر بروز جنگ فرقه ای داخلی مواجه کرد.

ترکیه: جت نظامی ما غیر مسلح بوده است

احمد داووداوغلو تأکيد کرده که جت نظامی سرنگون شده توسط سوريه «غير مسلح» بوده و با مأموريت آزمايش سامانه های راداری داخلی کشور به پرواز در آمده بود.

وزير خارجه ترکيه گفته که اين جنگنده اشتباهی وارد حريم هوايی سوريه شد، اما بلافاصله از آن خارج شده و ۱۵ دقيقه بعد از خارج شدن از حريم هوايی سوريه هدف قرار گرفته و سقوط کرد.

این مقام رسمی ترکيه اعلام کرده که مأموريت جنگنده ارتش ترکيه شامل هيچ عمليات «سری و مخفی» نبوده و گفته است: «هواپيمای ما در فاصله ۱۳ مايل دريايی از مرز سوريه در حالی که در حريم هوايی بين المللی در حال پرواز بود مورد هدف قرار گرفت.»

آقای داووداوغلو توضيح داده که «بنابر تصاوير راداری ما، هواپيمای سرنگون شده پس از آن که مورد هدف قرار گرفت ارتباط خود را با مراکز فرماندهی از دست داد و به دليل از دست دادن هدايت هواپيما توسط خلبان پس از يک سری حرکات نامنظم در آب های سوريه سقوط کرد.»

وزير خارجه ترکيه بر اين نکته تأکيد می کند که «در طول کل اين مدت هيچ اخطاری به هواپيمای ما داده نشده بود.»
XS
SM
MD
LG