لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

دولت ایرلند برای خروج از بحران مالی از اتحادیه اروپا وام می گیرد


مشکلات مالی ايرلند زمانی تشديد شد که دولت اين کشور در سال ۲۰۰۸ تصميم گرفت ضررهای مالی تمامی بانک های اين کشور را بيمه کند.
مشکلات مالی ايرلند زمانی تشديد شد که دولت اين کشور در سال ۲۰۰۸ تصميم گرفت ضررهای مالی تمامی بانک های اين کشور را بيمه کند.
دولت ايرلند از اتحاديه اروپا درخواست کرد که وامی چند ميليارد يورويی در اختيار اين کشور بگذارد تا دولت بتواند سيستم بانکی خود را نجات دهد.

وزير دارايی ايرلند پس از ساعت ها مذاکره با همتايان اروپايی خود در روز يکشنبه گفت که وام درخواستی اضطراری کمتر از ۱۰۰ ميليارد يورو است که برای کمک به بانک های اين کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

دولت های سوئد و بريتانيا هم اعلام کرده اند که آماده هستند به صورت يک جانبه وام هايی در اختيار دولت ايرلند بگذارند.

دومينيک استراوس کان، رییس صندوق بين المللی پول هم گفته است که اين نهاد آماده کمک به ايرلند است.

جزئيات وام چند ميليارد يورويی اتحاديه اروپا به ايرلند هنوز مشخص نشده است.

مشکلات مالی ايرلند زمانی تشديد شد که دولت اين کشور در سال ۲۰۰۸ تصميم گرفت ضررهای مالی تمامی بانک های اين کشور را بيمه کند.

از آن زمان تا کنون دولت ايرلند بيش از ۵۰ ميليارد يورو برای نجات سيستم بانکی اين کشور هزينه کرده است و کسری بودجه آن به بالاترين حد خود در سال های اخير رسيده است.

کشور ايرلند با ۴.۵ ميليون نفر جمعيت تا پيش از شروع بحران مالی اروپا يکی از ثروتمندترين و پيشرفته ترين کشورهای اروپا محسوب مي شد.

بيشتر شرکت های بزرگ کامپوتری دنيا ، موسسات مالی بين المللی و شرکت های پيشرفته توليد وسايل پزشکی برای استفاده از امکانات تکنيکی و مالی گسترده، در اين کشور فعاليت مي کردند.

اکنون به گفته کارشناسان دستکم چهار سال ديگر ممکن است ايرلند بتواند کسری بودجه خود را به حد نصاب مورد قبول اتحاديه اروپا که سه درصد توليد سرانه ملی است برساند.

درخواست وام دولت ايرلند از اتحاديه اروپا گرچه تاثير مثبتی در بازارهای جهانی داشت و قيمت نفت را هم تا حد بشکه ای ۸۳ دلار بالا برد اما مسئولان مالی اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول نسبت به وخيم ترشدن بحران مالی در دو کشور ديگر اروپايی هم هشدار داده اند.

اسپانيا و پرتغال وضعيت مشابهی مانند ايرلند دارند. اسپانيا هم اکنون بالاترين نرخ بيکاری در اروپا را دارد و پرتغال در بدترين شرايط مالی به سر مي برد.

شش ماه پيش نيز اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول به ياری يونان شتافتند و وامی ۱۱۰ميليارد دلاری در اختيار اين کشور قرار دادند.

در همان زمان رهبران اتحاديه اروپا طرح تشکيل صندوق وام ۷۵۰ ميليارد يورويی برای کمک به کشورهای روبه ورشکستگی را تصويب کردند.

اما به گفته کارشناسان اقتصادی اتحاديه اروپا، اعطای وام های چند ميليارد يورويی به چهار کشور يونان، ايرلند و احتمالا اسپانيا و پرتغال تضمين کننده نجات اين کشورها از بحران اقتصادی نيست.

بلکه به گفته اين دسته از کارشناسان، مسئله مهم در اين کشورها نرخ رشد اقتصادی و توانايی آنها برای فعال نگاه داشتن سيستم بانکي شان است.
XS
SM
MD
LG