لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

ایران کنترل خلیج فارس را به سپاه پاسداران واگذار کرد


یحیی رحیم صفوی می گوید که دفاع از درياى عمان و خزر نيز بر عهده ارتش گذاشته شده است. (عکس: AFP)
یحیی رحیم صفوی می گوید که دفاع از درياى عمان و خزر نيز بر عهده ارتش گذاشته شده است. (عکس: AFP)

مشاور نظامى آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، اعلام كرد كه مسئوليت دفاع از خليج فارس به نيروى دريايى سپاه پاسداران واگذار شده است.


يحيى رحیم صفوى كه پيشتر فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى بود، همچنين اعلام كرد كه بر اساس آخرين تصميمات اتخاذ شده، دفاع از درياى عمان و خزر نيز بر عهده ارتش جمهورى اسلامى ايران گذاشته شده است.


وى در گفت و گو با خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، مدعى شد: «پس از اينكه آمريكايى ها از اين تصميم آگاه شدند، به ناوهاى خود اعلام كردند كه با توجه به واگذارى مسئوليت دفاع از خليج فارس به سپاه پاسداران، به هيچ وجه به شناورهاى ايرانى نزديك نشوند، زيرا آنها در مقابله سريع با بيگانگان هيچ ترديدى به خود راه نمى دهند.»


مشاور آيت الله خامنه اى اعلام نكرد كه نيروهاى آمريكايى چگونه و چه زمانى از اين تصميم ايران مطلع شده اند. در عین حال، وی نگفت که چگونه از واکنش آمریکا مطلع شده است.


واگذارى مسئوليت كنترل خليج فارس به سپاه پاسداران مى تواند وضعيت را در اين منطقه پيچيده تر كند و احتمال برخورد ميان قايق هاى اين نيرو با ناوهاى آمريكايى را افزايش دهد.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامى داراى ۱۲۵ هزار نيروى رسمى است و همانند ارتش سه نيروى دريايى، زمينى و هوايى دارد.


این واگذاری پس از آن اعلام می شود که گمانه زنی هایی مبنی بر احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی مطرح شده است.



واگذاری کنترل کامل خلیج فارس به سپاه می تواند نگرانی ها در باره نحوه برخورد این نیروی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران با نیروهای خارجی را در خلیج فارس افزایش دهد.

گشتى هاى دريايى سپاه در خليج فارس طی زمستان گذشته چندين بار تا مرز درگيرى با ناوهاى آمريكايى پيش رفتند.


واگذارى مسئوليت كنترل خليج فارس به سپاه پاسداران مى تواند وضعيت را در اين منطقه پيچيده تر كند و احتمال برخورد ميان قايق هاى اين نيرو با ناوهاى آمريكايى را افزايش دهد.

آمريكا روز ششم ژانويه اعلام كرد كه پنج فروند قايق تندروى ايرانى با نزديك شدن به سه ناو جنگى در دهانه تنگه هرمز، آنها را تهديد به منفجر شدن كرده اند.


به گفته مقامات نظامى واشينگتن، اين قايق ها زمانى كه كشتى هاى جنگى آماده آتش گشودن بر روى آنها بودند، صحنه را ترك كردند.


به دنبال ارزيابى مقام هاى نظامى ايران از جدى شدن احتمال حمله آمريكا و اسرائيل به اين كشور، آنها تهديد كرده اند كه در واكنش به هر تهاجمى، تنگه هرمز را مسدود خواهند كرد.


محمد على جعفرى، فرمانده كل سپاه، تيرماه گذشته در مصاحبه اى با روزنامه ايرانى «جام جم»، از جدى شدن «خطر حمله آمريكا به ايران» خبر داد و گفت كه در صورت وقوع چنين حمله اى، يكى از اقدامات ايران «كنترل خروج نفت» از تنگه هرمز خواهد بود.


آمريكا مى گويد، ايران قادر نيست كه تنگه هرمز را مسدود كند.


«ناوها در تير رس»


یحیی رحيم صفوى، در بخش ديگرى از مصاحبه خود بار ديگر نيروهاى خارجى در خليج فارس را تهديد كرد و گفت: «موشك هاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى قادر به پوشش تمام عرض خليج فارس هستند و هيچ ناوى نمى تواند از آن عبور كند كه در تير رس ما نباشد.»


وى در باره احتمال حمله به ايران اظهار داشت: ۲۰۰ هزار نيروى آمريكا كه در منطقه مستقر هستند، در اين صورت در معرض خطر جدى قرار مى گيرند و قطعا آمريكايى ها پس از درگيرى كه در افغانستان، عراق و گرجستان دارند، در جبهه چهارمى خود را درگير نمى كنند.»


جمهورى اسلامى ايران در ماه هاى گذشته مانورهاى مختلفى در خليج فارس برگزار كرده است تا به گفته تهران، در مقابل هر گونه حمله از سوى اسرائيل و آمريكا به تاسيسات اتمى خود آمادگى داشته باشد.


اين مانورها كه از سوى سپاه پاسداران برگزار شده است، بيشتر در مناطقى نزديك به تنگه هرمز انجام مى شود كه عرض باريكترى دارد و بيش از ۴۰ درصد از نفت جهان از آن عبور مى كند.


XS
SM
MD
LG