لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

«آمريکا تحريم های جديد عليه سپاه را اعلام می کند»


اعلام خبر گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی نخستین بار در ماه اوت از سوی برخی از مقام های واشینگتن اعلام شد.
اعلام خبر گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی نخستین بار در ماه اوت از سوی برخی از مقام های واشینگتن اعلام شد.

دو مقام برجسته ایالات متحده آمريکا قرار است که روز پنج شنبه تحریم هایی جدید را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران اعلام کنند.


بر اساس گزارش های روز پنج شنبه دو روزنامه معتبر آمريکايی واشينگتن پست و نيويورک تايمز، اين اقدام دولت آمريکا قرار است توسط کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه و هنری پالسون، وزير خزانه داری اين کشور اعلام شود و به دنبال آن تحريم های يک جانبه ای عليه نيروی نظامی يک کشور اعمال خواهد شد.


اين نخستين بار است که يک نهاد نظامی کشورهای ديگر در فهرست سازمان های تروريستی ايالات متحده آمريکا قرار گرفته و مجازات می شود و از همين رو، چنين اقدامی، امری بی سابقه به شمار می رود.


گزارش اين دو روزنامه حاکی است که از نظر دولت واشينگتن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران در طرح های هسته ای اين کشور دخالت مستقيمی دارد و شاخه خارجی آن يعنی نيروی قدس، برای شورشيان در عراق و افغانستان سلاح های مختلف ارسال می کند که از آنها عليه سربازان آمريکايی استفاده می شود.


اعلام خبر گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی نخستین بار در ماه اوت از سوی برخی از مقام های واشینگتن اعلام شد، ولی به طور رسمی توسط دولت جرج بوش تایید یا تکذیب نشد.


انتشار این خبر در آن زمان، واکنش های بسیاری را در ایران و در میان متحدان اروپایی آمریکا برانگيخت و تنش میان طرفین را افزایش داد.


دور جدید تحریم ها


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران که گفته می شود دارای حداقل ۱۲۵ هزار نيرو است، قدرتمندترين بخش نيروی نظامی جمهوری اسلامی ايران به شمار می رود و بر بخش های زيادی از اقتصاد اين کشور سلطه دارد.


سپاه در حال حاضر دارای شرکت های مختلفی در بخش های نفت، داروسازی، ارتباطات و سد سازی است و از سوی منتقدين متهم است که توانسته با نفوذ فراوان در ساختار سياسی جمهوری اسلامی بويژه در دو سال اخير، ميلياردها دلار قرارداد در زمينه های تجاری بدست آورد.

سپاه در حال حاضر دارای شرکت های مختلفی در بخش های نفت، داروسازی، ارتباطات، سد سازی و راه و ترابری است و از سوی منتقدين متهم است که توانسته با نفوذ فراوان در ساختار سياسی جمهوری اسلامی بويژه در دو سال اخير، ميلياردها دلار قرارداد در زمينه های تجاری به دست آورد.


اقدام جديد دولت آمريکا، تازه ترين دور تحريم ها عليه ايران را از زمان اشغال سفارت اين کشور در تهران عليه جمهوری اسلامی ايران به اجرا درخواهد آورد.


يک مقام آمريکايی که نخواسته است نامش فاش شود گفته است: «اين مجموعه شامل اقدامات بسيار قدرتمندی است که هدف آن رساندن اين پيام به ايران است که اقدامات آنها چه هزينه هايی می تواند بدنبال داشته باشد.»


وی افزود: «ما اين تصميم را گرفته ايم چرا که شاهد هيچ تغييری در رفتار ايران نبوده ايم. ضروری است که ديپلماسی ما در برابر ايران قوی تر و موثرتر باشد.»


واشينگتن پست می نويسد که در يک سال اخير فشارهای واشينگتن عليه ايران بسيار زياد شده است که از جمله آنها می توان به فروش سلاح های پيشرفته به کشورهای حاشيه خليج فارس و اسراييل، ضبط محموله های ارسالی سلاح از جانب ايران برای شورشيان افغانستان و ايران، بازداشت ماموران ايرانی در عراق و فشار بر سازمان ملل متحد و متحدان اروپايی اش برای منزوی کردن ايران اشاره کرد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه در نشست کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا اظهار داشت: «سياست های ايران شايد بزرگ ترين چالش برای منافع امنيتی آمريکا در خاورميانه و احتمالا در جهان باشد چرا که اين سياست ها شامل مجموعه خطرناکی از تروريسم ايرانی، سرکوب در داخل و تعقيب برنامه اتمی اين کشور است که اين برنامه می تواند منجر به توليد سلاح هسته ای شود.»


مقامات آمريکايی می گويند که اعمال تحريم های جديد عليه ايران و به طور مشخص بر ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ايالات متحده را قادر خواهد ساخت تا بخش بزرگی از نيروی نظامی جمهوری اسلامی و هر کسی که در داخل و خارج از اين کشور با آن معامله می کند را از لحاظ مالی منزوی کند.


اين تحريم ها می تواند بر معاملات تجاری صدها شرکت خارجی با ايران اثر بگذارد و در صورت امتناع آنها، با تحريم های واشينگتن روبه رو شوند.


انتشار فهرست جديدی از شهروندان و مقام های نظامی


قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان های تروريستی ايالات متحده آمريکا بر اساس فرمان اجرايی شماره ۱۳۳۸۲ جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور صورت می گيرد که در سال ۲۰۰۵ توسط وی امضاء شده است.



اين نخستين بار است که يک نهاد نظامی کشورهای ديگر در فهرست سازمان های تروريستی ايالات متحده آمريکا قرار گرفته و مجازات می شود و از اين نظر يک امر بی سابقه به شمار می رود.


اين فرمان به دولت آمريکا اجازه می دهد تا دارايی های هر کشور، سازمان يا طرفداران آنها را که به دنبال توليد سلاح های کشتار جمعی هستند، مسدود کند.


جمهوری اسلامی ايران به دليل برنامه موشکی دور پرواز آن در حال حاضر در اين ليست قرار دارد.


به گفته مقامات آمريکايی قرار است در فهرست جديد که روز پنج شنبه منتشر خواهد شد، اسامی شهروندان و مقام های نظامی جمهوری اسلامی درگير در اين برنامه موشکی اعلام شود.


بر اساس گزارش روزنامه های آمريکايی، قرار است در فهرست جديد همچنين وزارت دفاع جمهوری اسلامی و بخش لجستيکی آن که صنايع نظامی جمهوری اسلامی را اداره می کنند به همراه شرکت های تحت کنترل سپاه پاسداران گنجانده شوند تا مورد تحريم آمريکا قرار گيرند.


نيروی قدس در فهرستی متفاوت


مقامات آمريکايی که روزنامه واشينگتن پست از آنها نقل و قول می کند، در ادامه اظهارات خود از نيروی قدس سپاه پاسداران نام برده اند که قرار است به طور جداگانه به عنوان سازمانی حامی تروريسم معرفی شود.


اين اعلام بر اساس فرمان اجرايی شماره ۱۳۲۲۴ رييس جمهوری آمريکا صورت می گيرد که وی آن را دو هفته پس از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آن را امضاء کرد.


فرمان ياد شده اين مجوز را به ايالات متحده آمريکا می دهد تا هر فرد، شرکت تجاری، بنياد خيريه و يا سازمانی را که تروريستی تشخيص می دهد در فهرست حاميان تروريسم قرار دهد.


بر اساس برخی برآوردهای صورت گرفته، نيروی قدس سپاه پاسداران دارای ۱۵ هزار نيرو بوده و شاخه خارجی سپاه پاسداران در ماموريت های آن در خاورميانه به شمار می رود.


اين نيرو متهم است که برای گروه هايی چون حزب الله لبنان، حماس در نوار غزه و جهادی ها در عراق و افغانستان سلاح ارسال می کند و افراد وابسته به آنها را آموزش نظامی می دهد.


به گفته ايالات متحده، نيروی قدس مواد منفجره و بمب های کنار جاده ای پرقدرتی را برای شورشيان عراقی ارسال می کند که عامل شماره يک قتل سربازان آمريکايی در اين کشور محسوب می شود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG