لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

یوکیو آمانو مذاکرات هسته‌ای با مقام‌های ایران را «مفید» خواند


یوکیو آمانو (چپ) در دیدار روز یکشنبه با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران
یوکیو آمانو (چپ) در دیدار روز یکشنبه با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران رفته است، گفت که از شنیدن تعهد قاطع تهران برای حل و فصل مسائل باقیمانده هسته‌ای خود از طریق همکاری و گفت‌وگو خرسند شده است و مذاکرات روز یکشنبه خود را «مفید» توصیف کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نیز در دیدار با یوکیو آمانو بر همکاری فنی، حقوقی و شفاف با آژانس تاکید کرده است ولی گفته که توان موشکی ایران به هیچ عنوان و در هیچ رده‌ای قابل مذاکره نیست.

سفر یوکیو آمانو در آستانه ۲۵ اوت صورت گرفته است که ضرب الاجل ایران برای ارائه اطلاعات به آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه آنچه که جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای تهران خوانده شده است.

گفت‌وگوی حسین قویمی با بهروز بیات، کارشناس مسائل هسته‌ای درباره سفر آمانو به تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

همکاری ایران با آژانس در راستای گفت‌وگوهای میان تهران و شش قدرت جهانی برای حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است که بیش از یک دهه است به طول انجامیده.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس بیانیه‌ای که آژانس روز یکشنبه، ۲۶ مرداد، منتشر کرد آقای آمانو پس از دیدار با حسن روحانی و سایر مقام‌های ایران گفته است که «این یک بازدید کوتاه ولی مفید فایده بود».

وی با اشاره به توافق ایران با آژانس در نوامبر پارسال اظهار داشت: «من بسیار خرسندم که درباره اجرایی شدن چارچوب همکاری، و حل و فصل همه مسائل کنونی و گذشته از طریق گفت‌وگو و همکاری با آژانس، شاهد تعهد قاطع مقام‌های عالی (ایران) در این زمینه بودم».

یوکیو آمانو همچنین گفت که ایران «اطلاعات و توضیحاتی را درباره تحقیقاتش پس از سال ۲۰۰۷ در زمینه کاربرد چاشنی‌های انفجاری در صنعت نفت و گازش داده است که این اطلاعات با موارد معمول در این صنعت ناهمخوانی ندارد».

این دومین بار از زمان انتخاب حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری در خرداد پارسال است که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آقای آمانو گفته که تهران در مذاکرات خود با کشورهای ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدی است و چیزی بیش از حق خود از جمله غنی‌سازی برای اهداف صلح آمیز نمی‌خواهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی تاکید کرد که در صورت دستیابی به توافق نهایی با ۱+۵ در چارچوب برنامه اقدام مشترک ژنو، ایران در حد مورد نیاز خود به غنی‌سازی در داخل کشور ادامه خواهد داد و طرف مقابل نیز باید تحریم‌های دو جانبه و چندجانبه و بین‌المللی را بر دارد.

وی گفته است: «در صورتی که عزم و اراده جدی برای حل و فصل موضوع و دستیابی به توافق وجود داشته باشد، ظرف کمتر از یک سال می‌توان به نتیجه نهایی با آژانس دست یافت و امروز نیز ایران مصمم به دستیابی به نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است».

رییس جمهوری ایران در عین حال تاکید کرده است که «توان موشکی ایران به هیچ عنوان و در هیچ رده‌ای قابل مذاکره نیست».

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل خواستار آن هستند که فعالیت‌های موشکی ایران که آن را تهدیدی برای صلح جهانی می‌دانند نیز در مذاکرات هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی مورد بحث قرار گیرد.

آقای روحانی اظهار داشت: «ما تنها نظارت‌های قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیریم که در چارچوب ان پی تی و پادمان باشد و هرگونه نظارت‌های فراقانونی بدعتی است که به ضرر همه کشورهای در حال توسعه تمام خواهد شد».

کشورهای غربی نگران هستند که ایران در پوشش فعالیت‌های هسته‌ای خود که آن را صلح آمیز می‌داند به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد.

چاشنی انفجاری

درجه و حجم غنی سازی اورانیوم و آزمایش‌های مربوط به سوار کردن کلاهک با چاشنی انفجار هسته‌ای بر روی موشک، از جمله پرسش‌هایی است که آژانس خواستار پاسخگویی ایران در این زمینه‌ها شده است.

در همین زمینه، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، پس از دیدار با آمانو به خبرنگاران گفت که «در این دیدار درباره چاشنی‌های انفجاری صحبت کردیم و امیدواریم آمانو گامی را در جهت بسته شدن این موضوع بردارد. اگر این قدم برداشته شود قدم‌های بعدی نیز برداشته خواهد شد».

به گفته وی، «ایران و آژانس در چارچوب تفاهم مشترک همکاری‌هایی را در ۱۳ گام تاکنون انجام داده‌اند و در آخرین گام قرار شد همکاری‌های دیگری داشته باشیم که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است».

آقای صالحی افزود: «در بخش سوم همکاری‌ها، آژانس پنج خواسته دیگر را مطرح کرد که برخی از آن‌ها در چارچوب تفاهم با ۱+۵ است که اقداماتی برای انجام آن‌ها نیز انجام گرفته است».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران به این خواسته‌ها اشاره نکرد.

XS
SM
MD
LG