لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

امیری: ۱۷۸ منتخب مجلس دهم برای نخستین بار به مجلس راه یافته‌اند


قائم مقام وزیر کشور ایران روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت خبر داد که ۱۷۸ نفر از ۲۸۹ منتخب مجلس دهم برای نخستین بار به مجلس راه یافته‌اند و میانگین سنی منتخبان این مجلس ۵٠ سال است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسینعلی امیری اظهار داشت ۹ نفر از منتخبان مجلس دهم بین ٣٠ تا ٣۵ سال، ۲۵ نفر بین ٣۶ تا ۴٠ سال، ۴۰ نفر بین ۴١ تا ۴۵ سال، ۶٧ نفر بین ۴۶ تا ۵٠ سال و ۶۳ نفر بین ۵١ تا ۵۵ سال سن دارند.

به گفته وی، ۵٧ نفر از منتخبان این مجلس بین ۵۶ تا ۶٠ سال، ٢١ نفر بین ۶١ تا ۶۵ سال، پنج نفر بین ۶۶ تا ٧٠ سال و دو نفر بین ۷۱ تا ۷۵ سال سن دارند.

گفته‌های آقای امیری درباره وضعیت ۲۸۹ منتخب مجلس در حالی است که مجلس ۲۹۰ نماینده دارد. مسوولان شورای نگهبان اعلام کرده‌اند که آرای مینو خالقی منتخب سوم اصفهان «ابطال» شده اما حسن روحانی و برخی از مقامات دولتی در سخنان خود خانم خالقی را نیز جزو منتخبان مجلس محسوب کرده و تعداد منتخبان زن مجلس را ۱۸ نفر اعلام کرده‌اند.

با این حال خبرگزاری ایرنا در خبر اولیه خود از مصاحبه آقای امیری تعداد منتخبان زن مجلس دهم را ۱۷ نفر اعلام کرده بود که ساعاتی بعد این بخش از خبر را حذف کرد.

همچنین وزارت کشور در توضیحی اعلام کرد که آقای امیری هیچ اشاره‌ای به تعداد زنان منتخب نکرده بود و خبرنگار ایرنا «بر اساس اطلاعات شخصی خود و به عنوان سابقه، تعداد زنان منتخب را ۱۷ نفر عنوان کرده بود».

خبرگزاری مهر نیز پیش از این خبر داده بود که از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس نهم تنها ۲۶ درصد در مجلس دهم نیز حضور دارند.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های ایران، تعداد زیادی از مخالفان دولت حسن روحانی در مجلس نهم به مجلس دهم راه نیافته‌اند، از جمله از ۸۰ نماینده‌ای که طرح توقف مذاکرات اتمی را امضا کرده بودند تنها ۱۲ نفر آنها به مجلس دهم راه یافته‌اند.

پیش از این روزنامه «اعتماد» در گزارشی اعلام کرده بود که از ۵۰ نماینده امضاءکننده استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی، تنها پنج نفر به مجلس دهم راه یافته‌اند.

١٨ نفر از منتخبان مجلس دهم پزشک، ٩ نفر وکیل یا قاضی، ۵٠ نفر استاد دانشگاه، پنج نفر در«کسوت روحانیت»، ٧٢ نفر نماینده مجلس و ١۵ نفر بر اساس اظهارات خودشان سایر مشاغل را دارا هستند. یک نفر از این منتخبان اعلام کرده که «هیچ گونه شغلی» نداشته است، شش نفر دارای شغل آزاد، ٣١ نفر بازنشسته، ١٨ نفر معلم و ۶۴ نفر کارمند دولت هستند.
قائم مقام وزیر کشور ایران

در همین حال، از ۹۷ عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم به ریاست غلامعلی حداد عادل ۱۳ نفر، و از فراکسیون ۱۵۱ نفره رهروان ولایت، فراکسیون مشهور به فراکسیون حامیان علی لاریجانی نیز ۴۳ نفر دوباره به مجلس راه یافته‌اند.

قائم مقام وزیر کشور در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین خبر داد که ١٨ نفر از منتخبان مجلس دهم پزشک، ٩ نفر وکیل یا قاضی، ۵٠ نفر استاد دانشگاه، پنج نفر «در کسوت روحانیت»، ٧٢ نفر نماینده مجلس و ١۵ نفر بر اساس اظهارات خودشان سایر مشاغل را دارا هستند.

به گفته آقای امیری، یک نفر از این منتخبان اعلام کرده که «هیچ گونه شغلی» نداشته است، شش نفر دارای شغل آزاد، ٣١ نفر بازنشسته، ١٨ نفر معلم و ۶۴ نفر کارمند دولت هستند.

اعلام شغل پنج نفر از منتخبان مجلس دهم به عنوان روحانی در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، ۱۶ روحانی به مجلس دهم راه یافته‌اند که به نسبت مجلس نهم تعداد روحانیون ۱۱ نفر کاهش یافته‌ است. در مجلس اول تعداد روحانیون ۱۶۴ نفر بود که این رقم در مجالس بعد به مرور کاهش یافت.

تفاوت آمار ذکر شده در گزارش رسانه‌ها و سخنان آقای امیری می‌تواند ناشی از این باشد که برخی از روحانیون شغلی به جز شغل روحانیت دارند.

سخنگوی وزارت کشور همچنین خبر داد که ۱۱۱ نفر از منتخبان مجلس دهم دارای مدارک تحصیلی دکترا، هفت نفر دارای تحصیلات حوزوی، ١۴۶نفر دارای کار‌شناسی ارشد، ۲۲ نفر دارای مدرک تحصیلی کار‌شناسی، دو نفر دارای مدرک فوق دیپلم و یک نفر دیپلمه هستند.

آقای امیری در باره نمایندگان منتخب فاقد مدرک کار‌شناسی ارشد گفت: «این افراد با احتساب امتیازات قانونی از قبیل سابقه قبلی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، جانبازی و آزادگان ثبت نام کرده بودند».

بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان نمایندگی هنگام ثبت نام باید حداقل مدرک کار‌شناسی ارشد یا تحصیلات حوزوی هم‌طراز داشته باشند اما نمایندگان سابق مجلس مستثنی هستند و هر دوره نمایندگی مجلس فقط برای نامزدی انتخابات معادل یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG