لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

کاخ سفید: اوکراین به اقدامات خود برای اعاده نظم و قانون ادامه دهد


سربازان اوکراینی سوار بر خودروهای زرهی خود در شهر کراماتورسک، در حالی که هلی‌کوپتری بر فراز آنها در پرواز است.
سربازان اوکراینی سوار بر خودروهای زرهی خود در شهر کراماتورسک، در حالی که هلی‌کوپتری بر فراز آنها در پرواز است.
سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه، ۲۷ فروردین، از اقدامات اوکراین برای اعاده قانون و نظم در شرق این کشور حمایت کرد و از کی‌یف خواست تا به مسوولیت خود در این زمینه عمل کند.

جی کارنی در این زمینه به خبرنگاران که در هواپیمای ویژه ریاست جمهوری سفر می‌کردند گفت که کی‌یف تاکنون با «خویشتنداری قابل تحسینی» نسبت به اقدامات بی‌ثبات کننده جدایی‌طلبان مسلح در این کشور برخورد کرده است.

در همین حال، مسکو از ایالات متحده آمریکا انتقاد کرده است که از «جنگی که کی‌یف علیه مردم خود اعلام کرده است» حمایت می‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد از عملیات ویژه ارتش اوکراین برای مقابله با جدایی‌طلبان مسلح و هوادار مسکو در شرق کشور به عنوان «جنگ علیه مردم» اوکراین یاد کرده است.

مسکو نسبت به آنچه که «پیامدهای وخیم چنین حمایت بی‌ملاحظه‌ای از دار و دسته‌اش در کی‌یف» خوانده، به واشینگتن هشدار داده است.

از سوی دیگر همزمان با آغاز عملیات ارتش اوکراین در شرق این کشور که از هفته پیش خواهان استقلال و پیوستن به روسیه شده‌اند، خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرده که سربازان اوکراینی روز چهارشنبه یک تیم تلویزیونی روسیه را در شهر خارکف بازداشت کرده‌اند.

ارتش اوکراین از روز چهارشنبه عملیاتی را که ضدتروریستی می‌خواند برای پس گرفتن ساختمان‌های دولتی در شرق کشور آغاز کرد و اعلام کرده که کنترل فرودگاه شهر اسلاویانسک را در درست گرفته است.

از سوی دیگر گزارش می‌رسد که شبه نظامیان این منطقه همچنان ساختمان‌های دولتی را در شهرهای «دونتسک» و «اسلاویانسک» در اشغال خود دارند. جدایی طلبان در «کراماتورسک» نیز چند خودرو زرهی ارتش اوکراین را به غنیمت گرفته و پرچم روسیه را روی آن‌ها نصب کرده‌اند.

نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه در واکنش به سخنان ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، که گفته است عملیات ارتش اوکراین، این کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار می‌دهد، مسکو را به صدور تروریسم به اوکراین متهم کرد.

آقای پوتین سه شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با صدراعظم آلمان، عملیات ارتش اوکراین در شهر «کراماتورسک» برای باز پس گیری فرودگاه این شهر از افراد مسلح را «خلاف قانون اساسی» دانست و هشدار داد که این اقدامات اوکراین را در آستانه جنگ داخلی قرار می‌دهد.

در روزهای گذشته وزیر خارجه روسیه و سپس نخست وزیر این کشور هشدار مشابهی داده بودند اما این نخستین بار است که ولادیمیر پوتین از احتمال جنگ داخلی در اوکراین سخن می‌گوید.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که قرار است روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین، مذاکراتی میان نمایندگان روسیه، اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو انجام شود تا راه‌حلی برای بحران اوکراین پیدا شود.
XS
SM
MD
LG