لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

کار‌تر، ایران را یکی از چالش‌های نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۷ دانست


اشتون کارتر (راست) وزیر دفاع آمریکا
اشتون کارتر (راست) وزیر دفاع آمریکا

وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن گفت پنتاگون برای سال آینده بودجه‌ای حدود ۵۸۲ میلیارد دلار تقاضا خواهد کرد و الویت هزینه‌های خود را به شکلی تغییر خواهد داد که فضای امنیتی جدید جهان تحت تاثیر قدرت نمایی‌های روسیه و ظهور گروه «خلافت اسلامی» را منعکس کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشتون کارتر در سخنرانی خود در باشگاه اقتصادی واشینگتن گفت رقم بودجه درخواستی در راستای توافق سال گذشته کنگره در مورد خطوط کلی بودجه دفاعی خواهد بود ولی اولویت‌ها و تمرکز آن به شکلی تغییر خواهد کرد تا به چالش‌های نظامی که آمریکا با آن روبرو است از جمله روسیه، چین، کره شمالی، ایران و گروه «خلافت اسلامی» پاسخ دهد.

آقای اشتون در این سخنرانی و درست یک هفته قبل از نهایی شدن خطوط کلی بودجه دولت آمریکا برای سال ۲۰۱۷ افزود: «فضای امنیتی امروز جهان با آنچه که طی ۲۵ سال گذشته ما با آن مواجه بودیم تغییر زیادی کرده است و شیوه‌های جدیدی از اندیشه و اقدام را می‌طلبد».

بودجه پنتاگون برای سال مالی جاری ۵۸۵ میلیارد دلار است.

وزیر دفاع آمریکا گفت که ایالات متحده در سال آینده میلادی، بودجه‌ای سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری را برای مقابله با آنچه «سیاست‌های تهاجمی ‌روسیه» نامید، اختصاص می‌دهد.

آقای کار‌تر با اشاره به اینکه آمریکا حضور نظامی خود در کشورهای شرق اروپا را تقویت خواهد کرد، افزود: واشینگتن مواضع خود برای حمایت از متحدان پیمان ناتو و مقابله با سیاست تهاجمی روسیه را تقویت خواهد کرد.

روسیه پیش از این بحث‌های مربوط به تهدید امنیت کشورهای شرق اروپا را تکذیب کرده است. با این همه، ‌ روسیه درسال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیره کریمه در اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد.

وزیر دفاع آمریکا افزود در بودجه سال مالی ۲۰۱۷ که از اکتبر امسال آغاز خواهد شد، برای مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» هفت و نیم میلیارد دلار تقاضا خواهد کرد که به نسبت رقم بودجه مشابه در سال جاری پنجاه درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او گفت آمریکا طی سال گذشته تعداد بسیار زیادی بمب هوشمند و موشک‌های هدایت شونده لیزری برای حمله به مواضع این گروه در عراق و سوریه مصرف کرده و برای تامین کسری این نوع تسلیحات و سفارش ۴۵ هزار مورد جدید باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کند.

وزیر دفاع آمریکا گفت در واکنش به تعرض نظامی روسیه در اوکراین و قدرت نمایی چین در جزایر مورد اختلاف دریای جنوب چین در نظر دارد سرمایه گذاری پنتاگون روی سلاح‌های پیشرفته‌تر را افزایش دهد.

او افزود: «نکته محوری در سیاست ما این است که قابلیت‌های لازم برای مهار پیشرفته‌ترین رقبا را داشته باشیم. باید بتوانیم به هر قدرت متعرض و پیشرفته چنان هزینه‌ای تحمیل کنیم که هیچگاه به فکر تعرض نیافتد و یا در صورت تعرض به شدت از عمل خود پشیمان شود».

آقای کار‌تر افزود حدود ۷۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از این بودجه به طرح‌های پژوهشی و توسعه تسلیحات اختصاص خواهد یافت که هدف بخش اعظم آن‌ها تقویت قابلیت‌های استراتژیک نیروهای مسلح آمریکاست.

به گفته او، در بودجه سال ۲۰۱۷ رقمی حدود هشت میلیارد به جنگ های زیر آبی اختصاص داده خواهد شد و در پنج سال پس از آن نیز در مجموع بیش از ۴۰ میلیارد دلار در این زمینه هزینه خواهد شد.

هدف از این طرح درازمدت ارتقاء قدرت و کارائی آمریکا در نبردهای زیرآبی و تجهیزات ضد زیردریایی است. افزودن ۹ فروند زیردریایی مدل ویرجینیا و افزایش قابلیت آن‌ها برای حمل موشک‌های تام هاوک از ۱۲ به ۴۰ قبضه یکی از اهداف مهم این طرح درازمدت است.

XS
SM
MD
LG