لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

رییس بخش جاسوسی سیا از سمت خود «کناره‌گیری می‌کند»


روز دوشنبه ششم بهمن در واشینگتن اعلام شد که رییس بخش جاسوسی سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، از مقام خود کناره گیری می‌کند.

این اقدام در چارچوب یک خانه تکانی کلی و تاریخی در مدیریت سازمان اطلاعاتی آمریکا انجام می‌شود؛ تغییراتی که سایر آژانس‌های اطلاعاتی این کشور را نیز در بر می‌گیرد.

در گزارش خبرگزاری فرانسه، نام مقام ارشد سی‌آی‌ای اعلام نشده ولی هویت او بر اساس پیامی که در صفحه توئیتر به سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر شد، «فرانک آرچیبالد» است که پیشتر در پاکستان و آفریقا خدمت کرده و زمانی هم رییس بخش آمریکای لاتین در سازمان اطلاعات مرکزی بوده است.

سی‌آی‌ای روز دوشنبه از هرگونه اظهارنظر در مورد کناره‌گیری رییس بخش عملیات سری و اینکه چنین تغییری در چارچوب بازسازی گسترده این سازمان صورت گرفته است، خودداری ورزید ولی پیش از این جان برنان، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، از قصد دگرگونی گسترده در این سازمان سخن گفته بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های پیشین سی‌آی‌ای اضافه کرده که آقای برنان به دنبال آن است تا شکاف دیرینه میان بخش‌های جاسوسی و تحلیل اطلاعات را کاهش دهد و احتمالا، واحد تازه‌ای که بر مناطق جغرافیایی معین و یا تهدیدهای مشخصی تمرکز داشته باشد، بوجود آورد.

در ادامه گزارش آمده است که این ایده و اندیشه، پیشتر هم مطرح بود ولی در درون این سازمان با مخالفت‌هایی از جانب مدیران ارشد روبرو شده بود.

سرویس مخفی ملی آمریکا و به عبارتی بازوی جاسوسی سی‌آی‌ای که سال‌ها با نام دیگری فعالیت می‌کرد، همواره به شیوه‌ای سخت، از استقلال عمل خود پاسداری و مراقبت می‌کرد و نسبت به تغییر روابطش با سایر بخش‌های سازمان بسیار محتاط بود.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از مقام‌های پیشین اطلاعاتی گفته است که اگر تغییرات مورد اشاره کاملا به اجرا گذاشته شوند، دگرگونی در ساختار سی‌آی‌ای گسترده و در تاریخ این سازمان چشمگیر خواهد بود.

خروج فرانک آرچیبالد [رییس بخش عملیات جاسوسی سی‌آی‌ای] از صحنه، ادامه تغییر‌ها در رهبری سایر بخش‌های سی‌آی‌ای و سایر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به شمار می‌رود.

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعاتی مالی، اخیرا به عنوان معاون سازمان اطلاعات مرکزی انتخاب شد و سرلشگر وینسنت استیوارت که تاکنون رییس عملیات سایبری در اداره مرکزی تفنگداران نیروی دریایی آمریکا بود، به مدیریت اطلاعات وزارت دفاع- دی‌آی‌ای- برگزیده شده است.

سپهبد مایکل فلین، رییس پیشین اطلاعات وزارت دفاع، نیز در ماه اوت گذشته از مقام خود کناره گرفت.

XS
SM
MD
LG