لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

خانه سينما پس از دو سال مناقشه در «روز ملی سينما» بازگشایی شد


حجت‌الله ایوبی (نفر دوم از راست) همراه با عزت‌الله انتظامی خانه سینما را بازگشایی کردند.
حجت‌الله ایوبی (نفر دوم از راست) همراه با عزت‌الله انتظامی خانه سینما را بازگشایی کردند.
خانه سينما روز پنج شنبه، بیست و یکم شهریور ماه، با حضور حجت‌الله ايوبی ریيس سازمان سينمايی و جمع زيادی از سينماگران شناخته شده ايرانی بازگشایی شد و اين نهاد صنفی پس از نزديک به دو سال مناقشه دامنه‌دار پذيرای سينماگران شد.

آن گونه که خبرگزاری‌های ايران گزارش داده‌اند در مراسم بازگشايی خانه سینما، طيف‌های مختلفی از سينماگران همراه برخی از مديران پيشين سينمايی ايران حضور داشته‌اند.

عزت‌الله انتظامی، بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، رضا کيانيان، کيومرث پوراحمد، رامبد جوان، مهدی فخيم‌زاده، عليرضا داوودنژاد، احمدرضا درويش و محمدمهدی عسگرپور از جمله سينماگران حاضر در مراسم بازگشايی بودند.

جمال شورجه و حبيب‌الله کاسه‌ساز نيز از مهم‌ترين سينماگران طيف مخالف خانه سينما بودند که در اين مراسم حاضر شدند ولی در ميانه صحبت‌های ریيس سازمان سينمايی محل خانه سينما را به نشانه اعتراض ترک کردند.

اعتراض آنها ظاهرا واکنشی بوده به اظهارات حجت‌الله ايوبی که در آن، مسوول تازه سينمای ايران از لزوم برگزاری مجمع عمومی آينده خانه سينما بر مبنای اساسنامه فعلی خانه سينما خبر داده است. نکته‌ای که در سال‌های اخير همواره محل مناقشه پيرامون فعاليت نهاد صنفی سينماگران ايرانی بوده و وزارت ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد با ايراد از همين اساسنامه دستور به تعطيلی خانه سينما داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:12 0:00
لینک مستقیم

با اين اظهارات حجت‌الله ايوبی، عملا سازمان سينمايی در مناقشه خانه سينما به شکل قابل توجهی طرف سينماگران حاضر در اين نهاد را گرفته است.

همين نکته نيز باعث واکنش شديد طيف سينماگران مخالف شد، به گونه‌ای که جامعه صنفی تهيه‌کنندگان، شامل جمعی از تهيه‌کنندگان منتقد خانه سينما، در بيانيه‌ای که ساعاتی بعد از بازگشايی خانه سينما منتشر کردند به شديدترين شکل ممکن از تصميم حجت‌الله ايوبی انتقاد کردند.

آنها در بيانيه خود نوشته‌اند: «بوی تعفن دو رويی تمام فضای سينما را برداشته است و تسخيرکنندگان بيست و چندساله سينما، چون اختاپوس بر ساختمان پوسيده خانه سينما چنگ انداخته‌اند».

اين بيانيه شديداللحن نشان می‌دهد که مديريت جديد سينمای ايران احتمالا در ماه‌های آينده با مخالفت‌های شديدی از جانب اين طيف از سينماگران روبرو خواهد شد.

حجت‌الله ايوبی در بخش ديگری از سخنان روز پنجشنبه خود از لزوم دولتی نشدن اصناف سينمايی صحبت کرده و گفته است که کمک‌های مالی دولت به خانه سينما نيز از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به اينکه حکم از سرگيری فعاليت خانه سينما از سوی وزير ارشاد امضاء شده است، گفت: «خانه سينما منحل نشده بود بلکه تنها وزارت ارشاد دولت دهم حکم به تعطيلی آن داده بود».

رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «وقتی نهادی ثبت می‌شود، يک شخصيت حقوقی است که ديگر ارشاد نمی‌تواند آن را منحل کند اما طبق اختياراتش می‌توانست توقف فعاليت‌های آن را اعلام و به عبارتی تعطيل کند».

آقای ایوبی اظهار داشت: «از امروز ۲۱ شهريورماه، خانه سينما به حکم علی جنتی فعاليت‌های خود را از سر گرفته و ايشان با امضاء اين حکم آن را به رسميت شناخت».

وی همچنین در یک نشست خبری با خبرنگاران، فعاليت يک وکيل فرانسوی برای طرح شکايت ايران از فيلم آمريکايی «آرگو» را رد کرده و گفت: «اين گونه اقدامات در شان جمهوری اسلامی نيست».

به گفته آقای ايوبی، «اين وکيل عضو گروه وکلای مدافع شيطان است که مسوليت پرونده‌های بدنام را بر عهده می‌گيرد».

اسفند ماه پارسال اعلام شد که ایزابل کوتان‌پِر، وکیل فرانسوی، به ایران سفر کرده است و قرار است به نمایندگی از سازمان سینمایی، شکایت از کمپانی «برادران وارنر» سازنده فیلم «آرگو» را آغاز کند.

خانم کوتان‌پر به خبرگزاری‌های ایران گفته بود که امیدوار است این پیگیری به «پوزش‌خواهی سازندگان آرگو و توقف پخش این فیلم» بینجامد.

حجت‌الله ایوبی در نشست با خبرنگاران ضمن اعلام قطع همکاری با این وکیل فرانسوی گفت: «دستگاه‌های نظارتی کشور اساسا با طرح این پرونده و شکایت مخالف و این موضوع را به اطلاع مسئولان رسانده بودند. ما هم اولا پولی برای پرداخت به خانم کوتان‌پیر نداریم و ثانیا اگر هم داشتیم نمی‌دادیم».
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG