لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

دهقان: چهار ایرانی ربوده شده در بیروت در «اسارت» اسراییل هستند


حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه سوم خرداد اعلام کرد که چهار ایرانی ربوده شده در سال ۱۳۶۱ در بیروت «زنده» و در «اسارت» اسراییل هستند.

بر اساس روایت مقام‌ها و رسانه‌های دولتی ایران، احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، محسن موسوی کاردار، تقی رستگار مقدم کارمند و کاظم اخوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی، چهاردهم تیر سال ۱۳۶۱ در پست بازرسی فالانژیست‌های مسیحی در شمال بیروت ربوده شدند و از آن تاریخ هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.

وزیر دفاع ایران به خبرگزاری دفاع مقدس گفته است: «ادعای ما این است که اینها زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند و مدارکی دال بر این موضوع وجود دارد».

وی افزوده که اسرائیلی‌ها باید «مسئولیت سلامت و امنیت چهار دیپلمات را بر عهده بگیرند و هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی دنبال می‌کنیم تا بتوانیم اینان را آزاد کنیم. دولت این مسئله را پیگیری خواهد کرد».

سفارت ايران در لبنان سال ۱۳۸۷ اعلام کرده بود که آنان هنوز «زنده» و در زندان‌های اسرائيل هستند.

با این حال اسرائیل بارها اعلام کرده که «به احتمال قوی اين چهار ايرانی، توسط نيروهای لبنانی فالانژ مسيحی وفادار به سمير جعجع کشته شده‌اند».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در بروجرد گفت: «ما زیر بار شایعات ضدونقیض نمی‌رویم و احمد متوسلیان را سالم می‌خواهیم».

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: «تلاش‌های ایران برای یافتن سرنخی از متوسلیان همچنان ادامه دارد؛ هرچند اخبار ضدونقیضی شنیده می‌شود ولی ایران زیر بار این شایعات نمی‌رود».

به جز این چهار ایرانی، سرنوشت امام موسی صدر روحانی سرشناس شیعه لبنان نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

امام موسی صدر که در ايران متولد شده است شهريور سال ۱۳۵۷ به دعوت معمر قذافی رهبر لیبی برای سفر به این کشور وارد ايتاليا شد و بر اساس اسناد دولت ايتاليا خاک اين کشور را به قصد ليبی ترک کرد اما پس از آن ناپديد شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، شادی حسین وکیل خانواده امام موسی صدر به تغییر قاضی پرونده هانیبال قذافی پسر معمر قذافی اعتراض کرده است.

بر اساس این گزارش، دستگاه قضایی لبنان چند روز قبل، دادرسی پرونده امام موسی صدر را از زاهر حماده به قاضی دیگری واگذار کرده است.

خانواده امام موسی صدر سال گذشته از هانیبال قذافی پسر معمر قذافی در رابطه با مفقود شدن این روحانی شیعه شکایت کرده بودند.

XS
SM
MD
LG