لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

اد رویس: چهار شهروند آمریکایی در ایران به گروگان گرفته شده‌اند


اد رويس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا
اد رويس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا

خانواده‌های آمريکایی‌ها زندانی در ايران و همچنين اعضای کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا از دولت اوباما خواستند تا برای آزادی چهار شهروند زندانی اين کشور در ايران، تلاش بيشتری بکار برد.

در نشست ويژه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان که روز سه شنبه 12 خرداد برگزار شد، اعضای اين کميته، پيشنهاد دن کيلدی عضو دمکرات کنگره را به اتفاق آرا تصويب کردند.

اين مصوبه، بر لزوم اعمال فشار بر دولت ايران برای آزادی بی قيد و شرط چهار شهروند آمريکايی تاکید کرده و می‌گويد که بدون آزادی اين چهار آمريکايی، پذيرش ايران به عنوان يک دولت مسئول در جامعه جهانی امکان پذير نخواهد بود.

در نشست ويژه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان، بستگان خانواده‌های آمريکایی زندانی در ايران نيز با تاکيد بر بيگناهی آنان، خواهان آزادی فوری جيسون رضاييان، سعيد عابدينی، امير حکمتی و رابرت لوينسون شدند.

لینک مستقیم

قانونگذاران آمريکایی با تصويب پيشنهاد دن کيلدی در مورد لزوم آزادی فوری شهروندان آمريکا، دولت اوباما را هم به خاطر آنچه که «امتيازهای اعطايی به دولت ايران» خواندند، مورد انتقاد قرار دادند. از جمله اليوت انگل، عضو ارشد کميته امور خارجی مجلس نمايندگان، گفت: «توافق هسته‌ای با ايران، اگر آزادی شهروندان آمريکايی را شامل نشود، زشت و مضحک خواهد بود».

خانم راس له تينن عضو ارشد جمهوريخواه کميته نيز اظهار داشت که «ايالات متحده، نبايد با رژيمی که شهروندان اين کشور را به زندان افکنده، در مورد مسئله اتمی گفت‌وگو کند و به آن امتياز دهد».

روهرباخر نماينده جمهوريخواه کاليفرنيا هم ديگاه مشابهی را ابراز کرد و گفت: «نبايد با رژيم ايران تا هنگامی که شهروندان آمريکايی را زندانی کرده، به گفت‌وگو پرداخت».

«به گروگان گرفته شدن چهار تبعه آمریکایی»

اد رويس، رييس جمهوريخواه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، در پايان نشست روز سه‌شنبه، اظهار اميدواری کرد که دولت ايران هر چه زودتر شهروندان آمريکايی را آزادی کند.

آقای رويس در گفت‌وگوی اختصاصی با راديو فردا و صدای آمريکا گفت: «تلاش‌های جهانی فراوانی برای آزادی شهروندان آمريکا از ايران صورت می‌گيرد و تاکنون اين تلاش‌ها ثمربخش نبوده‌اند. علاوه بر وزارت خارجه آمريکا و ساير دولت‌ها، سازمان ملل متحد نيز اقداماتی را در اين زمينه انجام داده‌اند و اين تلاش‌ها ادامه خواهد يافت».

اد رويس در پاسخ به پرسش راديو فردا مبنی بر اينکه بسياری از اعضای کميته امور خارجی از زندانيان آمريکا با عنوان گروگان ياد کردند، گفت: «اين واقعيت که شهروندان آمريکايی برای مدتی طولانی زندانی شده‌اند به جز عنوان گروگان، عنوان ديگری نمی‌توان در مورد آنان به کار برد. ولی واقعيت اين است که آنها سزاوار آزادی و پيوستن به خانواده های‌شان هستند. اکثر اين زندانيان با دشواری‌های پزشکی و بيماری دست به گريبانند و با دو تن از آنها هم بسيار بدرفتاری شده است».

رييس جمهوريخواه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا در پاسخ به پرسش ديگر راديو فردا مبنی بر اظهارنظر برخی از قانونگذاران در مورد توقف گفت‌وگوهای اتمی تا آزادی شهروندان آمريکايی گفت: «راه حل اين مشکل بسيار سهل و آسان است. پس از سالها نگرانی و سردرگمی، اين چهار شهروند آمريکايی بايد آزاد شوند و به خانواده‌های خود بپيوندند».

در نشست ويژه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، علی رضاييان، برادر جيسون رضاييان، نغمه عابدينی همسر کشيش سعيد عابدينی، سارا حکمتی خواهر امير حکمتی و دانيل لوينسون فرزند رابرت لوينسون شهادت دادند و به پرسش‌های قانونگذاران پاسخ گفتند.

آقای دن کيلدی نماينده دمکرات کنگره آمريکا که کارزار گسترده‌ای را برای آزادی امير حکمتی و ساير زندانيان آمريکايی مديريت می‌کند، روز سه شنبه در گفت‌وگو با راديو فردا ابراز اطمينان کرد که پيشنهاد او به زودی در صحن مجلس نمايندگان نيز به تصويب می‌رسد.

XS
SM
MD
LG