لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را گسترش داد


تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا چهار سرمایه‌دار نزدیک به ولادیمیر پوتین را نیز شامل می‌شود.
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا چهار سرمایه‌دار نزدیک به ولادیمیر پوتین را نیز شامل می‌شود.

اتحادیه اروپا روز سه شنبه، هفتم مرداد، بر سر افزایش تحریم‌های روسیه به توافق رسید با این امید که مسکو موضع خود را در قبال بحران اوکراین و حمایت از جدایی‌طلبان شرق این کشور تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحریم‌های جدید شامل محدودیت‌های تازه بر بخش‌های مالی، دفاعی و انرژی روسیه است که هزینه‌ها را برای روسیه به دلیل ادامه دخالت خود در امور داخلی اوکراین افزایش می‌دهد.

یک مقام اتحادیه اروپا پس از نشست سفیران ۲۸ کشور عضو در بروکسل گفت که «بر سر بسته جدید تحریم‌های اقتصادی توافق سیاسی صورت گرفته است».

خبرگزاری آلمان می‌گوید که این تحریم‌ها شامل محدودیت دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی، واردات سلاح، کالاهای با کاربرد دوگانه و فناوری‌های انرژی است.

همچنین هشت شخص و چهار نهاد دیگر به این تحریم‌ها اضافه شده‌اند که از جمله شامل چهار سرمایه‌دار نزدیک به ولادیمیر پوتین می‌شود.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا که قرار است از روز پنجشنبه به اجرا گذاشته شود شمار افراد و نهاد‌های تحریم شده در روسیه و اوکراین را به ۸۷ شخص و ۲۰ نهاد می‌رساند.

اتحادیه اروپا تاکنون مجازات‌هایی علیه افراد، شرکت‌ها و موسساتی که در بحران اوکراین دست دارند وضع کرده که شامل ضبط دارایی‌ها و ممنوعیت صدور ویزا برای آن‌ها می‌شود.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا، مناسبات اقتصادی گسترده‌ای با روسیه دارند و یک سوم از نیازهای گازی خود را از این کشور تامین می‌کنند، به همین دلیل برای بروکسل دشوار بوده است تا در زمینه مجازات مسکو همراهی بیشتری با واشینگتن داشته باشد.

با این حال، سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی توسط شورشیان اوکراینی هوادار مسکو که با استفاده از یک موشک روسی صورت گرفت، موضع کشورهای اروپایی را تند‌تر کرده و آن‌ها را واداشت تا تحریم‌ها علیه مسکو را تشدید کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز سه شنبه تصریح کرد که واشینگتن تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

وی دقایقی پس از تصمیم اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «ما همراه با اروپا در حال آماده کردن تحریم‌های اضافی هستیم».

آقای کری گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، «همچنان این انتخاب را دارد تا از نفوذ خود بر جدایی طلبان استفاده کند».

با این حال وی افزود: «هیچ شواهدی» مبنی بر اینکه روسیه به دنبال همکاری در زمینه پایان خشونت و خونریزی میان شورشیان هوادار مسکو و دولت مرکزی اوکراین باشد، نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که روز سه شنبه با سرگئی لاوروف، همتای روس، خود درباره پیشنهادهای مشخص برای کاهش خشونت‌ها گفت‌وگو کرده است.

XS
SM
MD
LG