لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

هشدار 'ناظر بین‌المللی بر پولشویی' درباره معامله با ایران و کره شمالی


یک نهاد ناظر بین‌المللی بر پولشویی در جهان روز جمعه دوم آبان از دولت‌های عضو خواست تا خطرات ناشی از معامله با ایران و کره شمالی را مورد توجه قرار دهند چرا که به گفته آن، این دو کشور نتوانسته‌اند مانع پولشویی و تامین منابع مالی تروریسم شوند.

سازمان ناظر مالی بین‌المللی بر پولشویی که متشکل از ۳۷ کشور، همراه با کمیسیون اروپایی و شورای همکاری خلیج فارس است، گفته که موسسات مالی باید توجه ویژه‌ای به قراردادهای تجاری و معاملات با ایران و کره شمالی داشته باشند.

این تشکیلات یک سازمان بین دولتهاست در سال ۱۹۸۹ توسط هفت کشور صنعتی تاسیس شد و وظیفه آن نیز، ردیابی پولشویی و تامین منابع مالی تروریسم در جهان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان یاد شده همچنین نگرانی عمیق خود را درباره تامین مالی شورشیان وابسته به گروه حکومت اسلامی ابراز کرده که بر بخش‌های بزرگی از خاک عراق و سوریه مسلط هستند.

در نشست روز جمعه این نهاد بین المللی در پاریس، همچنین گفته شد که کشورهای الجزایر، اکوادور، اندونزی و می‌انمار برای مقابله با پولشویی و تامین منابع مالی تروریسم تلاش کافی انجام نداده‌اند.

از سوی دیگر اشاره شده که ۱۸ کشور در حال توسعه نتوانسته‌اند استانداردهای بین المللی را رعایت کنند ولی حداقل این است که تعهدات سطح بالایی در زمینه بهبود عملکرد خود ارائه داده‌اند.

سازمان ناظر مالی بین‌المللی بر پولشویی گفته است که از نزدیک روند پیشرفت این کشور‌ها به سمت رعایت استانداردهای بین المللی را دنبال خواهد کرد و از کشورهای عضو خواسته تا در معاملات خود با آن‌ها، این نقطه ضعف را مورد ملاحظه قرار دهند.

این کشور‌ها شامل افغانستان، آلبانی، آنگولا، کامبوج، گویان، عراق، کویت، لائوس، نامیبیا، نیکاراگوئه، پاکستان، پاناما، پاپوا گینه نو، سودان، سوریه، اوگاندا، یمن و زیمبابوه می‌شوند.

XS
SM
MD
LG