لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

انگلستان رقيب ايتاليا شد؛ فرانسه حريف اسپانيا


با پايان رقابت های مرحله گروهی چهاردهمين دوره جام ملتهای اروپا، هشت تيم ناکام از گردونه بيرون افتادند و هشت تيم کامياب، راهی مرحله يک چهارم نهايی شدند.

در جمع تيم های حذف شده غير از هلند که نايب قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ است، اوکراين و لهستان دو ميزبان بداقبال رقابت ها نيز حضور دارند.

در روز آخر از مرحله مقدماتی، انگليس موفق شد با يک گل مقابل اوکراين به برتری برسد و عنوان تيم اول گروه D را نصيب خود کند. اين تيم حالا برای راهيابی به نيمه نهايی بايد از سد ايتاليا بگذرد.

سوئد نيز موفق شد فرانسه را با دو گل شکست دهد تا وداعی آبرومندانه با جام چهاردهم داشته باشد. فرانسوی ها با اين باخت در رده دوم گروه خود قرار گرفتند تا در مرحله يک چهارم نهايی، حريف اسپانيا مدافع عنوان قهرمانی و فاتح جام جهانی شوند.

رقابت های اين مرحله از روز پنجشنبه با ديدار تيم های جمهوری چک و پرتغال آغاز خواهد شد. شرح ديدارهای پايانی مرحله مقدماتی در ادامه آمده است.

انگلستان ۱ اوکراين ۰

داوری اين ديدار حساس به عهده ويکتور کاسای از مجارستان بود. سرمربی و نيمکت نشينان اوکراينی در طول مسابقه مدام به نحوه قضاوت او معترض بودند. اما اوج اعتراضات زمانی شکل گرفت که اشتباهی فاحش و تعيين کننده در دقيقه ۶۲ رخ داد.

اين ماجرا زمانی صورت پذيرفت که مهاجم اوکراين با سنگربان انگلستان تک به تک شد و ضربه ای که به توپ زد، از جو هارت و خط دروازه اش رد شد. اما توسط جان تری برگشت داده شد.

جالب آنکه در اين دوره از رقابت ها دو داور مخصوص خطوط دروازه ها به کار گرفته شده اند و نقش کليدی آنها نيز تصميم گيری در چنين مواقع نادری است. اما در حالی که اين داور به صحنه جنجالی مورد نظر نيز خيره شده بود، متوجه عبور کامل توپ از خط دروازه نشد.

ويکتور کاسای هم در تاييد همکارش، اعلام گل نکرد و شاگردان روی هاجسون نيز با محافظت از تک گل زده شان، بازی را به سود خود خاتمه دادند.

در جام جهانی ۲۰۱۰ گل صحيح فرانک لمپارد مقابل آلمان، سرنوشتی مانند اين صحنه داشت و گل تشخيص داده نشد. انگلستان که در آن بازی متضرر شده بود، اين بار سود برد.



در ابتدای نيمه اول اين بازی، ميزبان يورو ۲۰۱۲ که از حمايت پرشور تماشاگرانش بهره می‌برد، چند موقعيت‌ را تدارک ديد. در ادامه، بازی به تعادل کشيده شد و نيمه اول با تساوی بدون گل به پايان رسيد. در آغاز نيمه دوم انگليس صاحب کرنر شد. پس از برگشت توپ توسط مدافعين اوکراين، بار ديگر استيون جرارد کاپيتان سه‌شيرها با ارسالی زيبا و به موازات دروازه، موقعيتی طلايی را خلق کرد.

روی اشتباه مهلک دروازه‌بان اوکراين، وين رونی که بعد از پايان محروميتش در ترکيب انگلستان قرار گرفته بود، با ضربه سر موفق به گلزنی شد تا بازگشتی شکوهمند به ترکيب تيمش داشته باشد.

اوکراين پس از دريافت گل، هجوم هايی همه‌جانبه را روی دروازه انگليس تدارک ‌ديد اما شاگردان هاجسون نيز در ضدحملات خطرآفرين بودند و در نهايت نيز به پيروزی رسيدند.

روی هاجسون که جايگزينی او با فابيو کاپلو تاکنون نتيجه بخش بوده، در پايان بازی با ابراز خوشحالی از رده بندی نهايی اين گروه گفت: کمتر کسی تصور می‌کرد ما به عنوان صدرنشين راهی مرحله بعد شويم.

سوئد ۲ فرانسه ۰

همزمان با نبرد اوکراين و انگلستان، تيم‌های فرانسه و سوئد نيز در ورزشگاه المپيک شهر کی يف و با قضاوت پدرو پروئنکا از پرتغال به مصاف هم رفتند.

زردپوشان سوئدی‌ که نمی خواستند جام چهاردهم را دست خالی ترک کنند، با دو گل به پيروزی رسيده و يکی از نتايج جالب توجه مرحله گروهی اين دوره از رقابت ها را رقم زدند.

نيمه اول اين ديدار با تساوی بدون گل به اتمام رسيد اما در نيمه دوم زلاتان ابراهيموويچ با ضربه‌ای ديدنی و زيبا، در دقيقه ۵۴ دروازه هوگو لوريس را گشود.

روی اين گل سباستين لارسون موثر ظاهر شد. او که موقعيتی خوب را از دست داده بود، سانتر کرد و زلاتان با ضربه‌ای آکروباتيک، توپ را به تور دوخت.
سرمربی خروس ها که می دانست انگليس از اوکراين پيش افتاده، فلورن مالودا را به زمين فرستاد. اما اوضاع برای فرانسه بدتر هم شد و مکسس با دريافت کارت زرد، بازی بعدی را از دست داد.

در ادامه و در واپسين دقايق بازی، سوئد باز هم به گل رسيد. اين بار سباستين لارسون گوش راست ساندرلند بود که در دقيقه ۹۱ اختلاف را دوبرابر کرد و شاگردان لورن بلان را از صدر جدول به زير کشيد.

ضربه ويلهلم سون به تير دروازه برخورد کرده و در برگشت، لارسون با شوتی محکم توپ را به تور دروازه رساند تا اسکانديناويايی ها اگرچه حذف شدند اما با پيروزی شان، سرنوشت نهايی اين گروه را تعيين کنند.
XS
SM
MD
LG