لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

فرانسه: پیشرفت چشمگیری در مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل نشده است


وزیر امور خارجه فرانسه گفت که او و سایر همتایانش در گروه ۱+۵ به مذاکرات با ایران ملحق نخواهند شد چرا که پیشرفت چشمگیری در گفت‌وگوهای هسته‌ای به وجود نیامده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، لوران فابیوس روز جمعه چهارم مهر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: تا کنون پیشرفت چشمگیری در مذاکرات هسته‌ای صورت نگرفته است.

وی افزود: قرار بود امروز صبح ملاقاتی بین طرف ایرانی و گروه ۱+۵ برگزار شود اما به دلیل فقدان پیشرفت در روند مذاکرات، این نشست لغو شد.

وزیر خارجه فرانسه اشاره‌ای به سطح مذاکرات لغو شده نکرد اما دیپلمات‌ها پیش از این گفته بودند که روز جمعه نشستی در سطح وزرای خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان موسوم به ۱+۵ و ایران برگزار خواهد شد.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای روز جمعه هفته گذشته و در حالی آغاز شد که تنها دو ماه تا پایان ضرب الاجل تعیین شده یعنی ۲۴ ماه نوامبر، برای رسیدن به توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران فرصت باقی مانده است.

ایران خواهان لغو تحریم‌های غرب و در عین حال حفظ حق غنی سازی اورانیوم است، اما طرف غربی نگران آن است که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است به این کشور امکان تولید سلاح هسته‌ای را بدهد.

محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه نشستی سه جانبه برگزار کردند.

یک مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت این نشست بخشی از کاری است که در هفته جاری انجام گرفته و در آن درباره مسیر پیش رو در مذاکرات هسته‌ای گفت‌و‌گو می‌شود.

وی افزود: گفت‌و‌گوهای بیشتری بین دو طرف در روز جمعه (امروز) برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ضمن اظهار تاسف از عدم پیشرفت در مذاکرات همچنین افزود: «ما به زودی نشست دیگری برگزار خواهیم کرد».

فابیوس گفت: هدف ما دست یافتن به توافقی است که بر اساس آن اطمینان حاصل شود ایران تحت هیچ شرایطی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

او افزود: ما هنوز باید در مورد راکتور آب سنگین اراک و نیز موضوع سانتریفوژ‌ها مذاکره کنیم. اگر ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای نداشته باشد نیازی به تعداد زیاد سانتریفوژ‌ها نخواهد داشت.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که در مورد موضوع راکتور اراک و سطح پلوتونیوم تولید شده در آن (که نگرانی‌هایی را در مورد احتمال استفاده نظامی برانگیخته است) پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وی گفت: در مورد برخی مسائل به خصوص در مورد راکتور اراک امکان گشایش احتمالی وجود دارد اما در موارد دیگر، هیچ پیشرفتی وجود ندارد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند دستیابی به توافق در این دور از گفت‌و‌گو‌ها دور از انتظار است با این حال ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرات نیویورک به نزدیک کردن مواضع دو طرف کمک کند.

XS
SM
MD
LG