لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

قشقاوی: تنها ۳ تا ۴ درصد ایرانیان خارج از کشور مخالف جمهوری اسلامی هستند


حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه ایران.
حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه ایران.
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که تنها سه تا چهار درصد ایرانیان خارج از کشور مخالف جمهوری اسلامی هستند و حسن روحانی نیز بار دیگر خواستار بازگشت ایرانیان و سرمایه گذاری در کشور شده است.

حسن قشقاوی روز چهارشنبه، هفتم اسفند، در یک برنامه تلویزیونی گفته که آمار ایرانیان خارج کشور به طور دقیق مشخص نیست ولی تخمین زده است که حدود پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

به گزاری خبرگزاری ایرنا، وی با بیان اینکه «اپوزیسیون در شدید‌ترین حالت آن بین همه ایرانیان خارج از کشور تنها بین ۳ تا ۴ درصد هستند» گفته است: «به طیفی که تردید دارند، گفته‌ایم که ایمیل بزنند و اگر ترس کاذبی وجود دارد، ابهام را برای آنان برطرف کنیم».

معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران، هشتم دی ماه امسال در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق از راه‌اندازی «ایمیل مشکل‌گشا» برای پاسخگویی به استعلام ایرانیان مقیم خارج درباره «وجود یا عدم وجود پرونده و شکایت» در ایران خبر داده بود.

وی گفته بود که از طریق این ایمیل اگر کسی برای ورود و خروج از ایران نگرانی دارد «می‌تواند از ما استعلام کند، ما از نهادهای ذی‌ربط استعلام می‌کنیم و آن‌ها حرف درست را به ما می‌زنند».

آن گونه که معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه خبر داده است، «استقبال خوبی از این ایمیل صورت گرفته است. بسیاری هم به ایران آمده‌اند».

وی با این حال، آماری در این زمینه اعلام نکرده است.

درخواست مقام‌های دولت روحانی برای بازگشت و سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور که از ابتدای روی کار آمدن دولت وی بار‌ها مطرح شده است، در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های قضایی طی ماه‌های گذشته در رویکردی متناقض، از برخورد با افرادی خبر داده‌اند که به گفته آن‌ها جرمی مرتکب شده یا پرونده‌ای در نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی دارند.

بر اساس آماری که آقای قشقاوی در دی ماه امسال اعلام کرد پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر کشور را ترک کرده‌اند.

آقای قشقاوی در سخنان روز چهارشنبه خود آماری نیز درباره پرونده ایرانیان در سفارتخانه‌های ایران ارائه کرده و گفته که «حدود ۹۶ درصد ایرانیان خارج از کشور در سفارت خانه‌های ما پرونده کنسولی دارند و ۷۰ درصد آن‌ها نیز به کشور رفت و آمد دارند».

وی میزان سرمایه ایرانیان خارج از کشور در آمریکا و کانادا را حدود «۴۰۰ میلیارد دلار» عنوان کرده و می‌گوید که «این‌ها باید این‌ها باید به ایران بیاید و در سرزمین خودشان سرمایه گذاری شود».

همزمان با اظهارات معاون وزیر امور خارجه ایران، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی نیز چهارشنبه شب در دیدار با برخی فعالان اقتصادی استان هرمزگان گفت که «آغوش کشور به روی ایرانیان خارج از کشور باز است و دولت آماده استفاده از نظرات آنان در راستای رشد و شکوفایی کشور است».

وی نیز خواستار سرمایه گذاری ایرانیان در کشور شده است.
XS
SM
MD
LG