لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

دومین سبد کالایی در ایران با تغییرات جدید توزیع می‌شود


گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که دومین مرحله توزیع سبد حمایتی خانوار قرار است با سه تغییر در وزارت مسئول توزیع، محتویات سبد کالا و گروه‌های دریافت کننده اجرایی شود.

روزنامه آرمان چاپ تهران روز دوشنبه در گزارشی از این تغییرات برای اجرای فاز دوم طرح سبد حمایتی خانوارهای ایران نوشت که نخستین تغییر در وزارتخانه مسئول توزیع انجام شده است، در حالی که پیش‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توزیع «سبدکالا» بود، از این پس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول توزیع آن خواهد بود.

در دومین تغییر، قرار است محتویات سبد کالا نیز تغییر کند و «پنیر و تخم‌مرغ حذف و به جای آن چای، ماکارونی و شکر به سبد کالا اضافه شود، سومین تغییر نیز در «جامعه هدف و دریافت کنندگان سبدکالا» انجام می‌شود.

بر اساس گزارش های منتشره، قرار است فاز دوم واگذاری بسته‌های حمایتی دولت به سه گروه مشخص از کارگران و بازنشستگانی که دریافتی ماهیانه آنان بالای ۵۰۰ هزارتومان است و همچنین کارکنان دستگاه‌های دولتی مشمول قانون کار آغاز شود.

این در حالی است که خبرگزاری مهر گزارش داد که تا ۲۱ بهمن ماه جاری و با گذشته یک هفته از اجرای این طرح حدود شش میلیون سرپرست خانوار، سبد کالایی خود را دریافت کرده‌اند. و بر اساس آمار، تهران نیز در صدر بالا‌ترین دریافت کنندگان سبد کالایی بوده است.

این گزارش می‌افزاید: روزانه بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفر به طور متوسط در سراسر کشور سبد کالایی دریافت می‌کنند. پیش‌تر و در جریان اجرای فاز نخست، این طرح با انتقاد‌های بسیاری از سوی مردم و کار‌شناسان همراه بود.

تا جایی که حسن روحانی رییس جمهوری ایران مجبور شد به دلیل بی‌نظمی‌ها از مردم عذرخواهی کند و قول داد که نواقص طرح برطرف شود.

در فاز دوم طرح توزیع سبد کالایی، کارگران با حقوق بالای ۵۰۰ هزار تومان که در برآوردهای قبلی ۳. ۵ میلیون تن اعلام شده بود، همه بازنشستگان تامین اجتماعی و کارکنان دستگاه‌های دولتی مشمول قانون کار سبد رایگان کالای دولتی را دریافت می‌کنند.

مقام‌های مسئول در وزارت کار گفته‌اند که تا پایان سال مشمولان این گروه‌ها سبد کالای خود را دریافت خواهند کرد.

این در حالی است که روز یکشنبه، یک مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرگزاری مهر گفته که در مرحله نخست، نوع اطلاع رسانی دولت سبب بروز برخی ابهام‌ها در این باره شده بود که این بار برای واگذاری در مرحله دوم، این اشکال‌ها برطرف می‌شود.

به گفته او، بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۳ درصد از افرادی که به امید دریافت سبد کالا در صف‌ها قرار گرفته‌اند، در مرحله اول مشمول دریافت این سبد نبوده‌اند.

در همین حال ابراهیم نکو نایب ‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه دولت بهتر است به جای سبد کالا، پرداخت نقدی داشته باشد، گفته که در صورت پرداخت نقدی مردم با سلایق خود منابع دریافتی را هزینه می‌کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «نحوه توزیع سبد کالا نوعی بدبینی را در بین مردم به وجود آورد و این نحوه توزیع در شأن مردم نبود.»

به گزارش خبرگزاری مهر هم اکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق تشکیل ستاد نظارت بر توزیع سبد کالا بررسی‌های را در این زمینه انجام می‌دهد. همچنین قرار است به زودی از طریق هماهنگی‌های این ستاد، کار توزیع فاز دوم سبد کالایی بین متقاضیان مشخص شود.

نحوه توزیع سبد کالا به این صورت است که بر اساس اطلاعات حساب یارانه‌ای سرپرست خانوار، کارت سرپرست شارژ شده و در فروشگاه‌های توزیع کالا، دستگاه‌های کارتخوان لازم برای ایجاد تراکنش سبد کالا، تعبیه شده است.

مسولان خبر داده‌اند که طرح ارائه سبد کالا تا زمانی که همه مشمولان دریافت کنند، ادامه دارد و فقط حساب یارانه‌ای سرپرست خانوار شارژ می‌شود و نیازی نیست که سایر افراد خانوار به مراکز توزیع مراجعه کنند.

براساس مصوبه دولت، قرار است دو سبد حمایتی در دو مرحله بهمن و اسفند بین مردم توزیع شود که به صورت کلی در مجموع ۹ میلیون خانوار از آن بهره‌مند خواهند شد.

ستاد نظارت بر توزیع سبد کالایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین بررسی خود به این نتیجه رسیده که تا پایان سال جاری دست کم ۳. ۵ میلیون کارگر با حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومان، بیش از ۲ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی و ۱. ۵ میلیون کارمند دولتی مشمول قانون کار، سبد رایگان کالا دریافت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG