لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

«هولوکاست»؛ کالای جدید در سبد انتقادی اصولگرایان


آغاز اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ و همچنین تشدید اختلافات میان دولت حسن روحانی و مجلس تحت سلطه اصولگرایان، بار دیگر واژه‌ آشنای سالیان گذشته را در فضای سیاسی ایران زنده کرد که تا پیش از آن از سوی محمود احمدی‌نژاد و اصولگرایان اساسا زیر سوال بود ولی اکنون وارد ادبیات انتقادی طرفداران‌‌ همان رییس جمهور از دولت یازدهم شده است.

«هولوکاست» واژه‌ای بود که محمود احمدی‌نژاد و تیم او در هشت سال گذشته بار‌ها و بار‌ها، چه در سخنرانی‌ها و مصاحبه با رسانه‌های داخلی و چه در سفرهای خارجی رییس دولت‌های نهم و دهم، به سکه رایج روز تبدیل کردند و اکنون کمتر کسی را در ایران می‌توان سراغ گرفت که این واژه به گوش‌اش نخورده باشد.

رییس جمهوری پیشین ایران نخستین بار در مهرماه ۸۴ در کنفرانس «جهان بدون صهیونیسم» خواستار محو اسرائیل از صفحه روزگار شد و در حالی که موج انتقادهای بین المللی بویژه از سوی آمریکا و اسرائیل، ایران را در این زمینه نشانه رفته بود، در آبان‌‌ همان سال در جمع مردم زاهدان، هولوکاست را «افسانه» خواند و گفت: «این افسانه را حتی از اصل دیانت و پیامبران نیز بالا‌تر می‌‌دانند؛ اگر کسی خدا، دین و پیامبران را انکار کند کاری با او ندارند اما اگر کسی این افسانه را رد کند علیه او فریاد می‌‌زنند و می‌‌گویند شما نمی‌ توانید در جامعه متمدن امروز زندگی کنید».

در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بخش عمده‌ای از شهرت وی به انکار هولوکاست باز می‌گشت که از سوی رسانه‌های غربی و مقام‌های اسرائیلی نیز به آن دامن زده می‌شد. رییس جمهوری پیشین ایران حتی در تیرماه امسال و در مراسمی که برای «نکوداشت» او برگزار شد، طرح مسئله هولوکاست را از افتخارات خود بر شمرد و گفت: «طرح مسئله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرد، چون تنها عنصر قدسی باقیمانده در این نظام بود».

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مرداد ۹۲، یکی از موضوعات مطرح شده توسط منتقدین دولت احمدی‌نژاد این بود که مسئله هولوکاست هزینه زیادی برای ایران به دنبال داشته است و حتی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هفتم مهرماه امسال در گفت‌وگو با شبکه «ای بی‌سی نیوز» آمریکا، «افسانه» بودن هولوکاست را رد کرد و گفت که «هولوکاست یک افسانه نیست... هولوکاست یک جنایت شنیع و یک کشتار جمعی بود و هرگز نباید مجددا تکرار شود».

بازگشت هولوکاست به ادبیات سیاسی ایران

رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان و هواداران رییس جمهوری پیشین اظهارات وزیر امور خارجه جدید ایران را مستمسک قرار دادند و بار دیگر به انکار هولوکاست پرداختند. اما در هفته اخیر، «هولوکاست» به سبد واژه‌های انتقادی اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به آن‌ها اضافه شده است و با آن، دولت حسن روحانی را به نادیده گرفتن حقوق ملت ایران در قضیه هسته‌ای و همچنین بستن دهان مخالفان خود متهم می‌کنند.

نخستین بار این روزنامه «وطن امروز» بود که صفحه نخست روز دوشنبه، ۳۰ دی ماه، خود را یکپارچه سیاهپوش کرد و با تصویری از تاسیسات اتمی که در مه غلیظ در حال ناپدید شدن است، به استقبال اجرای توافق هسته‌ای ژنو رفت. این روزنامه روی عکس یاد شده، تیتر درشتی با این عنوان حک کرد: «هولوکاست هسته‌‌ای».

وطن امروز در گزارش اصلی خود هم نوشت: «کسانی که معتقدند در جریان توافق ژنو و تعهدات طرفین، اشتباهات وحشتناکی علیه منافع ملت صورت گرفته، با برچسب‌های دولتی‌ها مواجه می‌شوند. گویی توافق ژنو در ایران به مثابه موضوع هولوکاست در غرب است. گفتن از واقعیت توافق ژنو هزینه دارد و این موضوع برای خیلی‌ها خط قرمز است».

خط روزنامه «وطن امروز»، از سوی حمید رسایی، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری، نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی، دنبال شد و او در نشست علنی روز سه شنبه، اول بهمن، مجلیس شورای اسلامی با «تسلیت» آغاز اجرای توافق ژنو و اینکه «دستاورد دانشمندان هسته‌ای از دست رفت و فعلا مامور به سکوت هستیم»، به انتقاد از دولت روحانی پرداخت.

وی در این زمینه گفت: «در کشور اتفاقی در حال رخ دادن است که هیچ کس نباید سوال بپرسد، اما این روز‌ها سوال‌های متعددی درباره قرارداد ژنو و موضوع کرسنت مطرح است اما می‌گویند سوال مطرح نکنید... نباید هولوکاستی درست شود تا کسی نتواند سوال بپرسد و نظارتی داشته باشد».

رویکرد جدید اصولگرایان تندرو با واکنش‌های زیادی از سوی روزنامه‌های نزدیک به اصلاح طلبان و دولت حسن روحانی روبرو شد، تا جایی که روزنامه ابتکار در سرمقاله روز سه شنبه، اول بهمن، خطاب به آن‌ها نوشت: «اگر هم هولوکاستی اتفاق افتاده باشد، زمانی اتفاق افتاد که حضور دو تفکر رادیکال در دو سوی میز مذاکره و در طول چهار سال گذشته کار را نه برای دولت‌ها که برای ملت سخت کرد».

روزنامه مردمسالاری نیز در سرمقاله خود تاکید کرد: «هولوکاست ایران زمانی آغاز شد که یک نفر در پاستور گفت «آن قدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود» و پس از آن مشکلات زیادی در روند عملکرد جمهوری اسلامی ایجاد شد».
XS
SM
MD
LG