لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

آژانس: ایران همچنان توافق هسته‌ای موقت را رعایت می‌کند


بر اساس گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه خبرگزاری رویترز توانسته آن را ببیند، ارزیابی این نهاد این است که حکومت ایران هنوز هم شروط و مفاد توافق هسته‌ای موقت با قدرت‌های جهانی را رعایت می‌کند.

گزارش ماهانه آژانس می‌گوید همان‌طور که در این توافق در نظر گرفته شده، ایران غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالای پنج درصد را متوقف کرده است. در عین حال یادآوری می‌کند که ایران در دو تاسیسات غنی‌سازی و مرکز آب سنگین اراک هیچ فعالیت حساسیت برانگیزی انجام نداده است.

بر اساس توافق موقتی که در نوامبر ۲۰۱۳ بین ایران و شش قدرت جهانی امضا شد، ایران پذیرفت که در ازای حذف تدریجی برخی از تحریم‌های بین المللی پاره‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود را متوقف کند.

هدف این توافق موقت فراهم کردن فرصت زمانی لازم برای گفت‌وگو بر سر یک توافق همه جانبه در مورد جنبه‌های مورد اختلاف فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

ایران می‌گوید که ماهیت فعالیت‌ هسته‌ایش صلح آمیز است ولی غرب ایران را متهم کرده که بخش‌هایی از این برنامه‌، پنهانی و هدف آن حرکت در مسیر تولید بمب هسته‌ای بوده است.

دو طرف پس از گفت‌وگوهای طولانی اوایل ماه آوریل توانستند در لوزان سوییس به یک توافق کلی برسند. گام بعدی امضای توافق نهایی تا پایان ماه ژوئن است و گفت‌وگو‌های مقدماتی برای امضای این توافق تاریخی از این هفته در وین آغاز می‌شود.

هدایت این مذاکرات بر عهده وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، عباس عراقچی از معاونان وزارت خارجه ایران و هلگا اشمیت از مدیران بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنان روز یکشنبه خود خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح کشور گفت که آمریکا با خلق «افسانه» سلاح هسته‌ای، ایران را خطری برای منطقه جلوه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG