لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

لايه‌های يخ اقيانوس قطب شمال طی دو دهه آينده از بين می‌روند


اداره هواشناسی و اقيانوس شناسی آمريکا در گزارش جديد خود هشدار داده است که طی يک تا دو دهه آينده هيچ اثری از لايه‌های يخ در اقيانوس قطب شمال در ماه‌های تابستان باقی نخواهد ماند.

در اين گزارش تاکيد شده است که درباره از بين رفتن لايه‌های يخ اين مناطق هيچ ترديدی نيست و سئوال اين است که اين حالت چه زمانی روی خواهد داد.

به گزارش وبسایت «حفظ زمین»، بر اساس پيش بينی‌های اين نهاد از بين رفتن لايه‌های يخ در اين مناطق حتی ممکن است طی يک يا دو دهه آينده روی دهد ولی احتمال وقوع آن تا سال ۲۰۵۰ بيشتر است.

اداره هواشناسی و اقيانوس شناسی آمريکا خاطرنشان می‌کند که تغییرات بسیار ژرفی در اقيانوس قطب شمال در حال رخ دادن است، از جمله تحت تاثير ذوب شدن سريع لايه‌های يخ و افزايش سطح آب حجم زيادی از ماده متان منجمد که از جمله خطرناک‌ترين گازهای گلخانه ای است، در بستر اقيانوس محبوس می‌شود.

علاوه بر اين، ذوب شدن لايه‌های يخ باعث شده که در بخش گسترده‌ای از مناطق قطبی درجه حرارت کاهش يافته و شرايط برای کشف و بهره برداری از منابع گاز و نفت در اين مناطق فراهم شود و حمل و نقل دريايی در اين مناطق راحت‌تر و سريع تر شود.

سرعت ذوب شدن لايه‌های يخ مسلما روی تسهيل بهره‌برداری از منابع سوخت فسيلی اين مناطق تاثير خواهد گذاشت و به احتمال زياد اختلاف بين کشورهای حاشيه قطب شمال بر سر بهره برداری از اين منابع را تشديد خواهد کرد. يکی از کارشناسان اداره هواشناسی و اقيانوس شناسی آمريکا گفته است: «از بين رفتن لايه‌های يخ در قطب شمال يکی از واضح ترين نشانه‌های تغييرات جوی کره زمين است که علاوه بر تغييرات گسترده روی اکوسيستم اين مناطق و تسهيل دسترسی به منابع انرژی به شدت روی آب و هوای بخش شمالی اروپا تاثير خواهد گذاشت».

کارشناسان اين نهاد تاکيد می‌کنند که روش‌های دقيقی برای پيش بينی سرعت ذوب شدن لايه‌های يخ در اقيانوس قطب شمال وجود ندارد ولی با استفاده از روش‌های موجود با قطعيت می‌توان گفت لايه‌های يخبندانی که در طول ماه‌های تابستان در اين مناطق وجود دارند تا اواسط قرن فعلی ذوب خواهند شد.

کارشناسان اداره هواشناسی و اقيانوس شناسی آمريکا همراه با مراکز پژوهشی چند دانشگاه اين کشور برای راستی‌آزمایی پيشی‌بينی خود از سه روش مختلف استفاده کرده‌اند. يکی از اين روش‌ها بررسی و محاسبه سطح آب درياها در اين بخش از جهان طی دهه اخير و محاسبه ميزان افزايش سطح آب بر اساس همين روند طی دهه‌های آينده بوده است. بر اساس اين محاسبه بخش اعظم لايه‌های يخ تا نيمه قرن جاری از بين خواهند رفت.

روش ديگر، محاسبه دوره‌های شديد ولی نامنظم افزايش دما و ذوب شدن گسترده لايه‌های يخ مثل شرايط پنج سال اخير بوده که در صورت تکرار مجدد آن احتمالا لايه‌های يخ با سرعت بيشتری مثلا تا قبل از سال ۲۰۳۰ ذوب خواهند شد.

روش سوم نيز در نظر گرفتن مهم‌ترين عوامل جوی و تغييرات آب و هوای کره زمين در مقياسی گسترده و از جمله پيش‌بينی در مورد وضعيت جو زمين، درجه حرارت اقيانوس‌ها و بالاخره وضعيت لايه‌های يخ در قطب شمال و جنوب طی چند دهه آينده است.

کارشناسان اداره هواشناسی و اقيانوس شناسی آمريکا با تلفيق نتايج اين سه روش متفاوت از بررسی‌های خود به اين نتيجه رسيده‌اند که لايه‌های يخ اقيانوس قطب شمال که در ماه‌های تابستان در سطح اقيانوس وجود دارند طی چند دهه آينده از بين خواهند رفت.
XS
SM
MD
LG