لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

وزیر اطلاعات ایران: ممکن است انتخابات با برخی هیاهو‌ها و التهاب همراه باشد


وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که ممکن است برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در پایان سال با «برخی هیاهو‌ها» و «التهاب» همراه باشد.

در همین حال سخنگوی دولت با اشاره به آغاز سفرهای انتخاباتی «شخصیت‌ها و مقامات سیاسی» در ماه‌های آینده گفت که اگر «افراد خودسر وارد شوند... و جرمی مرتکب شوند، قابل پیگرد است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود علوی، وزیر اطلاعات روز سه شنبه ۱۵ اردیبهشت گفت: «در پایان سال جاری دو انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی... ممکن است با برخی هیاهو‌ها همراه باشد که باید آن را مدیریت کنیم».

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر آقای علوی در همین زمینه تاکید کرد که «برگزاری انتخابات همراه با التهاب است و به همین منظور باید با مدیریت صحیح التهابات را به حداقل برسانیم».

خبرگزاری ایرنا نیز از وزیر اطلاعات نقل قول کرده است: «به مدیران کل در استان‌ها اعلام شده که هرگونه اقدام از سوی هر فرد و جریان سیاسی را که به امنیت و آرامش مردم آسیب می‌رساند، مدیریت کنند».

وی اضافه کرد: «زیرا معتقدیم نباید این‌گونه صدا‌ها بیشتر شود».

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشورایران، پنجم اردیبهشت، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی این وزارتخانه را به عنوان رییس ستاد امنیت انتخابات منصوب کرد.

در همین حال سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه درباره آغاز سفرهای انتخاباتی در ماه‌های آینده گفت: «وظیفه دولت این است که بستر مناسبی برای آزادی بیان فراهم کند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد باقر نوبخت، اضافه کرد: «اگر افراد خودسر وارد شوند، فرا‌تر از قانون رفته‌اند و کارشان تقبیح می‌شود و اگر جرمی مرتکب شوند، قابل پیگرد است».

آقای نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان در بعضی شهر‌ها امکان برگزاری جلسات و میتینگ را ندارند، گفت: «آن‌ها هم باید در چارچوب قانون این فرصت را داشته باشند».

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی تعدادی از همایش‌ها و سخنرانی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتقد به دلیل مخالفت و تهدیدهای گروه‌های فشار لغو شده است.

در همین حال در روزهای ابتدایی اردیبهشت بیانیه‌ای منتسب به انصار حزب‌الله گلستان منتشر شد که در آن ضمن مخالفت با سخنرانی اکبر ناطق‌ نوری و حسن خمینی در مراسم یادواره نمایندگان سابق استان گلستان خواسته شده بود، «از سخنرانی کسانی که قصد حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دارند» در این مراسم خودداری شود.

مهدی حسن‌زاده، مسئول انصار حزب‌‌الله گلستان اما این بیانیه را تکذیب کرده است.

پیش از این برخی از شخصیت‌های سیاسی حمله به علی مطهری در شیراز در روز ۱۸ اسفند پارسال را با برگزاری انتخابات مجلس دهم مرتبط دانسته بودند.

از جمله مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران، روز ۲۰ اسفند، عده‌ای که به گفته او «به اندازه کافی مقبولیت اجتماعی ندارند» را متهم کرده بود که با «امنیتی کردن جامعه و متشنج کردن عرصه سیاست» قصد دارند «رقبا را از صحنه خارج و در فضای بی‌رقیب، برنده مسابقه‌ تک ‌نفره انتخابات باشند».

محمود احمدی ‌نژاد و اطرافیان او نیز در ماه‌های گذشته سفرهایی به برخی از شهرهای ایران داشته‌‌اند که پاره‌ای از رسانه‌ها از آن‌ها به عنوان سفرهای انتخاباتی نام برده‌اند.

از جمله در آخرین مورد آقای احمدی ‌نژاد، روز ۱۱ اردیبهشت به شهر بابل سفر کرد.

حضور رجب ملایی رییسی، فرماندار بابل در مراسم سخنرانی آقای احمدی‌نژاد اعتراض‌هایی به دنبال داشت اما وی گفته است که حضورش «با هماهنگی و موافقت و نظر مساعد استانداری و وزارت کشور و برای حفظ امنیت و آرامش مراسم» بوده است.

محمود احمدی‌‌نژاد در روزهای پایانی فروردین ماه نیز به مشهد سفر کرده بود.

در همین حال عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به روزنامه شرق گفته است که نزدیکان آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات «در همه استان‌ها شروع به کار کرده‌اند».

پیش از این نیز روزنامه جمهوری اسلامی روز ۱۵ آذر۹۳ از انجام «سفرهای غیررسمی» برخی اعضای کابینه دولت محمود احمدی‌‌نژاد به استان‌های مختلف خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG