لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

شروع موفقیت‌آمیز بسکتبال ایران در قهرمانی آسیا


قهرمان این مسابقات، نماینده آسیا در المپیک ۲۰۱۶ خواهد بود.
قهرمان این مسابقات، نماینده آسیا در المپیک ۲۰۱۶ خواهد بود.

تیم ملی بسکتبال ایران روز پنجشنبه دوم مهر در رقابت‌های قهرمانی آسیا مقابل هندوستان به برتری رسید. ایران در بازی نخست بر ژاپن غلبه کرده بود. قهرمان این مسابقات، نماینده آسیا در المپیک ۲۰۱۶ خواهد بود.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که ایران در دومین دیدارش به مصاف هند رفت و با نتیجه ۸۸ بر ۶۶ به برتری رسید. ملی‌پوشان ایران از ابتدا توپ و سبد را در اختیار داشتند و غیر از کوارتر دوم، رقابت کم دردسری را تجربه کردند.

مهدی کامرانی، سعید داورپناه، صمد نیکخواه بهرامی،‌ اوشین ساهاکیان و حامد حدادی پنج بازیکن شروع کننده بودند. حضور حامد آفاق به جای داورپناه نخستین تعویض «درک بائرمن» بود. در ادامه جمشیدی جای صمد آمد و مشایخی جای کامرانی. حسن‌زاده نیز جایگزین ساهاکیان شد.

نیمه نخست با نتیجه ۳۹ بر ۳۰ به سود ایران به پایان رسید. حسن‌زاده مانند بازی با ژاپن تنها بازیکن زیر سبد ایران بود و عملکرد خوبی داشت. او ۱۸ امتیاز گرفت تا امتیازآورترین بازیکن ایران باشد. در بازی نخست، ساهاکیان بیشترین امتیاز را گرفته بود. جالب اینکه در بازی ایران و هندوستان، آمجیوت سینگ با ۲۶ امتیاز موفق ترین بازیکن میدان بود.

در کوارتر آخر، بائرمن تنها ساهاکیان را به عنوان بازیکن بلندقامت در زمین نگه داشت و نفرات شوت‌زن را به میدان فرستاد. آغاز سیستم حمله‌ای با شوت سه امتیازی کامرانی همراه بود؛ بلافاصله آفاق پرتاب سه امتیازی‌ را وارد سبد کرد.

در این بازی جواد داوری هم فرصت پیدا کرد تا وارد میدان شود. استفاده از تمام بازیکنان در مراحل مقدماتی باعث خواهد شد فشار کمتری به بازیکنان اصلی وارد شود و توان تیم ملی در مراحل حساس‌تر مسابقات تحلیل نرود.

ایران روز جمعه در سومین بازی‌اش به مصاف مالزی می‌رود. این تیم مقابل هندوستان و ژاپن با اختلافی چشمگیر شکست خورد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال می‌گوید: در کوارتر دوم، بازیکنان بازی را گم کردند اما شروع و پایان خوبی داشتیم. بسکتبال همین است، گاهی ۱۰ شوت پیاپی گل می‌شود و گاهی چند دقیقه امتیاز نمی‌گیریم.

بائرمن درباره بازیکنان اصلی در بازی مقابل مالزی گفت: مسلماً پنج بازیکن اصلی ما بازی می‌کنند اما شاید دقایق کمتری به آنها بازی بدهم.

در گروه دوم، شگفتی بزرگ را فلسطین رقم زد و با درخشش ابو شمالا که ۲۶ امتیاز گرفت، مقابل فیلیپین نایب قهرمان دوره قبلی به برتری رسید. فیلیپین برای جبران این نتیجه، ۱۰۱ بر ۵۰ هنگ کنگ را از پیش رو برداشت.

در گروه سوم، جدال تیم‌های مدعی کره جنوبی و اردن، با اختلاف ۷ امتیاز به سود کره‌ای‌ها به اتمام رسید. چو سونگ مین با ۱۹ امتیاز بهترین بازیکن میدان بود.

از همین گروه که به عنوان سخت‌ترین گروه جام شناخته شده، چین در دیداری تمرینی بر سنگاپور غلبه کرد.

در گروه آخر که همسطح‌ترین گروه مسابقات است، لبنان در دیداری نزدیک از سد تایپه گذشت. قطر هم در جدالی برابر، قزاقستان را پشت سر گذاشت.

در مرحله دوم، تیم‌ها در دو گروه تقسیم خواهند شد و ایران به احتمال فراوان با فیلیپین، فلسطین و کویت روبرو می‌شود.

در صورت سرگروهی، بازی مرحله یک چهارم نهایی ایران راحت است و مقابل تیم چهارم گروه مقابل انجام می‌شود. سخت‌ترین مرحله برای تیم‌های مدعی، دو رقابت مرحله نیمه نهایی و فینال خواهد بود.

حدادی به عنوان شاخص‌ترین بسکتبالیست آسیا، از سال ۲۰۰۸ در ليگ حرفه‌ای بسکتبال آمريکا موسوم به NBA بازی کرده و آخرین حضورش عضویت در تيم فینيکس سانز بوده. او حالا در لیگ چین برای سیچوان بازی می‌کند.

حامد حدادی سه دوره پیاپی به عنوان ستاره مسابقات برگزيده شده و از جدی‌ترين بخت‌های کسب اين عنوان در مسابقات امسال است. غیر از او، تنها بازيکن آسيايی که سه بار اين عنوان را کسب کرده، يائو مينگ چينی است که در هيوستون راکتز بازی می‌کرد.

ايران سابقه سه دوره قهرمانی را در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ دارد اما تاکنون قهرمان بازی‌های آسیایی نشده است. چين با ۱۵ قهرمانی، پرافتخارترين تيم تاريخ بسکتبال آسياست. این تیم هفت بار هم فاتح بازی‌های آسیایی شده است.

در قهرمانی آسیا، فيليپين پنج دوره اول شده که آخرين بار در سال ۱۹۸۵ بوده، کره جنوبی دو بار روی سکوی نخست ايستاده. غير از اين چهار کشور، فقط ژاپن سابقه قهرمانی دارد که البته ۴۴ سال از آخرین قهرمانی‌شان می‌گذرد.

XS
SM
MD
LG