لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

يک نماينده مجلس:۸۰ درصد از بنزين توليد ايران دارای «آلايندگی» است


نايب ریيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ايران می‌گويد که ميزان «بنزن» و گوگرد موجود در بنزين توليدی پتروشيمی‌ها و پالايشگاه‌ها بالاتر از حد نرمال است.

عبدالرحمان رستميان يکشنبه اول تير ماه در گفت‌گو با خبرگزاری مهر گفت که «از ۷۰ ميليون ليتر بنزين توليدی داخل، تنها ۱۴ ميليون ليتر آن در حد يورو ۴ و بنزين پاک است، بقيه آن دارای آلايندگی بوده و موجب آلودگی هوا می شود».

با اين حساب تنها ۲۰ درصد از توليد بنزين داخل - بنزين توليد پالايشگاه‌ها و پتروشيمی‌ها- دارای استاندارد يورو ۴ است.

نايب ریيس کميسيون بهداشت و درمان در ادامه گفته است که «بنزن» موجود در بنزين توليدی پتروشيمی‌ها و پالايشگاه‌ها حدود پنج درصد است که بايد به زير يک درصد کاهش يابد.

به غير از بنزن و گوگرد، وجود ديگر ترکيبات آروماتيک، استفاده از اکتان افزاهای سمی مانند «ام تی بی ای» و «ام ام تی» در بنزين توليد داخل، خصوصا بنزين پتروشيمی‌ها طی سال‌های گذشته همواره مورد انتقاد کارشناسان و برخی نمايندگان مجلس بود، تا اينکه سازمان محيط زيست ایران رسما اعلام کرد که بنزين توليد پتروشيمی‌ها «خطرناک» است.

وزارت نفت ايران اعلام کرده است که از ماه گذشته توليد بنزين در واحدهای پتروشيمی را متوقف کرده است و واردات بنزين سالم را به ۱۰ ميليون ليتر در روز افزايش می‌دهد.

ايران قبل از تحريم بنزين توسط آمريکا در سال ۱۳۸۹ حدود ۴۰ درصد از بنزين مصرفی خود را از خارج تامين می‌کرد، اما بر اساس گزارش سالانه شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران، اين کشور در سال‌ ۹۰ روزانه شش ميليون و ۳۰۰ هزار ليتر و در سال ۹۱ روزانه يک ميليون و ۷۵۰ هزار ليتر بنزين (عمدتا از چين) وارد کرده است.

خبرگزاری تسنيم روز هفتم خرداد از قول معاون وزير نفت ايران در امور پالايش و پخش گزارش داد که ايران در سال گذشته نيز روزانه سه و نيم ميليون ليتر واردات بنزين داشته است. اين گزارش می‌گويد که در نيمه دوم بهار امسال اين رقم به هشت ميليون ليتر رسيده است.

خبرگزاری مهر روز ۱۹ خرداد ماه از قول شاهرخ خسروانی معاون مدير شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی گزارش داد که ظرفيت توليد بنزين پالايشگاهی در ايران روزانه ۶۰ ميليون ليتر است. ايران بقيه بنزين مورد نياز کشور را از طريق پتروشيمی‌ها يا واردات تامين می کند.

آقای خسروانی روز يکشنبه اول تيرماه در گفت‌گو با خبرگزاری شانا اعلام کرد که تا پايان سال ۱۳۹۵ تمام محصولات پالايشگاهی ايران با استاندارد يورو ۴ به بازار تحويل داده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG