لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

بانک مرکزی ایران: تا مردادماه یک میلیون و ۸۸۴ هزار چک برگشت خورده است


معاون نظارتی بانک مرکزی تعداد چک‌های برگشتی از ابتدای امسال تاکنون را یک میلیون و ۸۸۴ هزار فقره اعلام کرد و گفت که دراین مدت به صورت میانگین روزانه ۱۲ هزار و ۵۶۰ فقره چک برگشت خورده‌ است.

حمید تهرانفر روز دوشنبه ۲۷ مرداد گفت: «مجموع چک‌های برگشتی سال گذشته پنج میلیون و ۷۲۳۷ فقره و با میانگین روزانه ۱۳ هزار و ۷۱۸ چک برگشتی بود که امسال کاهش چشمگیری در میانگین صدور چک‌های برگشتی داشتیم».

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، ۲۲ مرداد از ارائه گزارش بانک مرکزی در جلسه اخیر این ستاد، درباره آمار بالای چک‌های برگشتی خبر داده بود.

به گفته آقای یوسفیان ملا، بر اساس این گزارش سالانه حدود هفت میلیون فقره چک در کشور برگشت می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون بانک مرکزی ایران برگشت بیش از ۱۲ هزار فقره چک در روز را پدیده‌ای «نامیمون» دانست و گفت: آمار بالای چک‌های برگشتی علاوه بر مشکلات اجتماعی موجب افزایش هزینه فعالیت در نظام بانکی می‌شود.

پیش از این نیز فعالان اقتصادی و مسئولین دولتی درباره تاثیرات آمار بالای چک‌های برگشتی هشدار داده بودند. احمد میدری، معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی بهمن پارسال گفته بود که چک‌های برگشتی موجب شده تا چک به عنوان ابزار مبادلاتی در اقتصاد ایران ارزش خود را از دست دهد.

به گفته آقای میدری، کاهش ارزش چک موجب افزایش میزان مبادلات نقدی در کشور خواهد شد و این امر مشکلاتی را در اقتصاد به وجود می‌آورد.

معاون بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن هشدار درباره «موسسات رفع سوء اثرچک» گفت: «طبق قانون جدید چک در سال جاری غیر از صاحب حساب و دارنده دسته چک نمی‌تواند در این باره اقدام کند مگر آنکه تقلبی در کار باشد».

رفع سوء اثر کردن چک به این معنا است که دارنده چک به بانک اعلام کند به منافع خود دست پیدا کرده و یا با صادر کننده چک به توافق رسیده‌ است.

به گفته آقای تهرانفر، در سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد از پنج میلیون چک برگشتی یعنی حدود دو میلیون و در سال جاری از مجموع یک میلیون و ۸۸۰ هزار چک برگشتی، ۱۷ درصد یعنی ۳۲۱ هزار رفع سوء اثر شده‌ است.

پیش از این نیز بانک مرکزی درباره فعالیت«موسسات رفع سوء اثرچک» هشدار داده بود.

معاون نظارتی بانک مرکزی ایران با بیان اینکه مطالبات معوق بانکی از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار میلیارد تومان افزایش یافته‌ است میزان این مطالبات را حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

آقای تهرانفر اضافه کرد: «علاوه بر این اخباری دریافت می‌کنیم مبنی بر افزایش میزان وصولی بانک‌ها که اگر این مبلغ را با حجم کل نقدینگی کشور مقایسه کنیم در واقع تغییر چندانی ایجاد نشده‌ است».

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران، ۱۶ مرداد خبر داده بود که رییس قوه قضاییه دستور راه‌اندازی مجتمع تخصصی برای باز پس‌گیری معوقات بانکی بنگاه‌ها و مراکز تولیدی را صادر کرده و دادستان تهران مامور راه‌اندازی این مجتمع در راستای حمایت نظام بانکی شده‌است.

XS
SM
MD
LG