لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

علت ابتلای کودکان کار و خيابان در تهران به ايدز، «تجاوز» به آنها بوده


رييس مرکز تحقيقات ايدز با اشاره به نتايج مطالعه بر روی هزار کودک کار و خيابان در تهران خبر داد که حدود «پنج درصد» از اين کودکان مبتلا به ايدز بوده‌اند و «تجاوز» دليل انتقال ايدز به بيشتر مبتلايان بوده است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، مينو محرز روز جمعه ۲۸ شهريور با استناد به مطالعه‌ای که پيش از اين بر روی هزار کودک کار در تهران انجام شده است، گفت که چهار تا پنج درصد اين کودکان HIV مثبت بوده‌اند.

به گفته خانم محرز، طبق نتايج اين مطالعات، بيشترين ميزان شيوع ايدز در کودکان کار و خيابان بين سنين ۱۰ تا ۱۸ سال است.

وی تصريح کرد: «بيشترين راه ابتلا در بين اين کودکان تجاوز جنسی هم بين دختران و هم بين پسران بوده است».

رييس مرکز تحقيقات ايدز گفت که اعتياد نيز يکی از راه‌های انتقال ایدز بين اين کودکان در سنين بالاتر است.

علی‌اکبر سياری معاون وزير بهداشت ایران دهم آذر ۱۳۹۲ از نتايج «نگران کننده» يک مطالعه انجام شده بر روی هزار کودک کار و خيابان خبر داده و گفته بود که اين مطالعه دو سال پيش انجام شده است.

به گفته آقای سياری، شيوع ايدز در اين گروه از کودکان ۴.۵ درصد و ۴۵ برابر ساير افراد جامعه است.

وی افزوده بود: «۲۹ درصد کودکان ۱۵ تا ۱۸ ساله مورد مطالعه رابطه جنسی داشته‌اند و ۳۳ درصدشان گفته‌اند که در آخرين رابطه جنسی‌ خودشان از وسيله بهداشتی پيشگيری استفاده کرده‌اند. ۱۴۴ نفر نيز چند شريک جنسی داشته‌اند».

سيدحسن موسوی، رييس انجمن مددکاری، نيز ۲۵ آذر ۱۳۹۲ کودکان کار و خيابان را از جمله افرادی ذکر کرده بود که با ريسک بالا در معرض ابتلا به ايدز قرار دارند.

رييس مرکز تحقيقات ايدز با تاکيد بر لزوم انجام مطالعه جديد درباره کودکان کار و خيايان گفت که تعدادی از جمعيت مورد مطالعه قبلی افغانی و تعدادی ايرانی بوده‌اند.

روزبه کردونی، مديرکل دفتر امور آسيب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، روز ۲۵ شهريور گفته بود که حدود ۶۰ درصد کودکان کار و خيابان، ايرانی و ۴۰ درصد ديگر غير ايرانی هستند.

خانم محرز در مورد پيشگيری از ابتلا به ايدز در ميان کودکان کار و خيابان گفت که ابتدا بايد ارگان و سازمان مسوول در اين زمينه مشخص شود.

وی اضافه کرد: «در مرحله بعد بايد اين کودکان و وضعيت خانوادگی آنها را شناسايی کرده و ساماندهی شوند تا به اين ترتيب بتوان از روند افزايشی ابتلا به ايدز ميان کودکان کار و خيابانی جلوگيری کرد».

رييس مرکز تحقيقات ايدز گفت: «در غير اين صورت امکان تجاوز جنسی و اعتياد در اين کودکان زياد شده و به‌ تبع آن ابتلا به ايدز در ميان آنها افزايش می‌يابد».

سخنان خانم محرز درباره شناسايی سازمان مسئول درباره کودکان کار و خيابان در حالی است که به گفته مديرکل دفتر امور آسيب‌های اجتماعی وزارت تعاون، بر اساس آیين‌نامه شورای ساماندهی کودکان خيابانی، هيات دولت ۱۱ دستگاه را مسئول رسيدگی به اين کودکان کرده است.

XS
SM
MD
LG