لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

ایران سوءظن‌ به برنامه هسته‌ایش را «ابهامات ساختگی» خواند


سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران سوءظن‌ به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در رابطه با انجام آزمایش‌های مربوط به ساخت بمب هسته‌ای را «ابهامات ساختگی» دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهروز کمالوندی روز سه شنبه اول مهرماه در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از ۱۶۲ عضو تشکیل یافته، اعلام کرد که ایران متعهد به تلاش برای رسیدن به راه حلی برای مناقشه هسته‌ای با غرب از طریق مذاکره است.

اظهارات وی یک روز بعد از فشار جدید غرب به ایران برای برطرف کردن نگرانی‌های آژانس مطرح شده است. هفته گذشته آژانس اعلام کرد که ایران دو مورد از پنج توافقی که در زمینه هسته‌ای متعهد شده بود را اجرا نکرده است. با این حال، در گزارش ماهانه آژانس، تصریح شده است که ایران در رابطه با از بین بردن ذخایر اوانیوم با غلظت بالا و پسماندهای هسته‌ای در حال عمل به تعهدات خود است.

موضوع «آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای»، دو موردی است که به گفته یوکیو آمانو، هنوز از سوی ایران درباره آن‌ها شفاف‌سازی صورت نگرفته است.

کمالوندی در ادامه گفت که ابزاری مانند تحریم‌ها و رویکردهای دوگانه بدون تردید بر روند مذاکرات لطمه خواهد زد و باعث افزایش بی‌اعتمادی خواهد شد.

کمالوند که همزمان معاون علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران است همچنین شش قدرت جهانی را که از روز جمعه مذاکرات با ایران پیرامون برنامه هسته‌ای را آغاز کرده‌اند، به اتخاذ «رویکردی سازنده و واقع گرایانه» دعوت کرد تا به گفته وی نقطه پایانی بر «بحرانی غیر ضروری» گذاشته شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا هفته گذشته از ایران خواستند که با آژانس درباره بازرسی از تاسیسات خود به منظور حصول اطمینان از اینکه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، همکاری کند.

با این حال کمالوندی می‌گوید که ایران در چهارچوب تعهدات خود به طور کامل با آژانس همکاری کرده است که نشان دهنده تمایل و تلاش‌های حقیقی جمهوری اسلامی برای آشکار کردن برخی «ابهامات ساختگی» است.

XS
SM
MD
LG