لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

شگفتی در اتریش: تیم ملی ایران با دو گل بر شیلی غلبه کرد


جواد نکونام یکی از دو گل ایران را وارد دروازه شیلی کرد.
جواد نکونام یکی از دو گل ایران را وارد دروازه شیلی کرد.

تیم‌های ملی ایران و شیلی در دیداری تدارکاتی به میزبانی سن‌پولتن اتریش به مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه دور از انتظار دو بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

جواد نکونام و وحید امیری دو گل ایران را به ثمر رساندند. ایران موقعیت‌های دیگری هم در ادامه مسابقه داشت. در طرف مقابل، شیلی نیز بار‌ها خطر آفرینی کرد اما انسجام خط دفاعی و درخشش علیرضا حقیقی مانع از فروپاشی دروازه ایران شد.

ایران در حالی به برتری دست یافت که سردار آزمون و علیرضا جهانبخش را به خاطر حضور در تیم ملی امید، احسان حاج صفی را به خاطر مصدومیت، مهرداد پولادی و سروش رفیعی را هم به خاطر سربازی در اختیار نداشت. مرتضی پورعلی گنجی ستاره ایران در جام ملت‌های آسیا نیز در این مسابقه حضور نداشت.

سرمربی شیلی هم از آرتورو ویدال استفاده نکرد اما الکسیس سانچز را در نیمه دوم به میدان فرستاد. در ابتدای این دیدار به یاد میلاد اسلامی و حسین جوادی دو خبرنگار ورزشی جان باخته ایرانی در سانحه هوایی ارتفاعات آلپ، بازیکنان دو تیم یک دقیقه سکوت کردند.

در نیمه اول تیم ملی ایران چند موقعیت‌ گلزنی دیگر داشت که بهترین فرصت‌ها توسط مسعود شجاعی دو بار، رضا قوچان‌نژاد و سیدجلال حسینی از دست رفت.

بهترین موقعیت نیمه نخست شیلی را اوریانا خلق کرد اما شیرجه علیرضا حقیقی دروازه ایران را نجات داد. در دقیقه ۴۳ باز حقیقی ضربه خطرناک گونزالس را مهار کرد.

گل نخست تیم ملی ایران روی ارسال کرنر تیموریان و جاگیری هوشمندانه کاپیتان نکونام رقم خورد. «نکو» در این بازی به رکورد ۱۵۰ بازی ملی رسید تا با یک بازی بیشتر از علی دایی در صدر جدول بازی ملی در تاریخ فوتبال ایران بایستد.

در این نیمه اشکان دژاگه ستاره تیم ملی ایران و مرد بر‌تر زمین بود. در نیمه دوم الکسیس سانچز به زمین آمد تا این تیم بر بار حملات خود بیافزاید اما ایران در دقیقه ۵۰ و توسط وحید امیری برای دومین بار، دروازه سنگربان باشگاه بارسلونا را باز کرد.

فرار وحید امیری و پاس زیبای رضا قوچان‌نژاد به ستاره چپ پای باشگاه نفت، نتیجه را ۲-۰ به سود ایران کرد. ایران یازدهم فروردین در دیدار تدارکاتی دیگری در استکهلم به مصاف تیم ملی سوئد خواهد رفت.

در ترکیب تیم ملی ایران علیرضا حقیقی، سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، هاشم بیک‌زاده، وریا غفوری، وحید امیری (۹۰- رامین رضاییان)، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی (۷۰- امید ابراهیمی) و رضا قوچان‌نژاد (۷۴- کریم انصاری‌فرد) به میدان رفتند.

برای تیم ملی شیلی هم کلودیو براوو، انزو روکو (گری مدل)، ادواردو وارگاس، مارک گونزالز (گوتیرز)، خوان کرنخو، ماتیاس فرناندز، رودریگو میلار (دیوید پیزارو)، گونسالو خارا، فابیان اوریانا (الکسیس سانچز)، خوزه پدرو فوئنسالیدا (ایسلا) و اریک پولگا (آرانگوئز) به میدان رفتند.

این سومین بار بود که ایران و شیلی مقابل هم قرار گرفتند. سال ۱۹۷۲ در ورزشگاه سانتاکروز شهر رسیف در مسابقاتی موسوم به جام جهانی کوچک، ایران ۲-۱ مغلوب شیلی شد. گل ایران را مجید حلوایی به ثمر رساند و هر دو گل شیلی را کارلوس کازلی زد.

این دو تیم قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ نیز در تورنمنت هنگ کنگ به مصاف هم رفتند. مانوئل نیرا برای شیلی و مهدی مهدوی‌کیا برای ایران گل زدند تا وقت قانونی بازی با تساوی تمام شود. ایران موفق شد در ضربات پنالتی بر شیلی غلبه کند.

XS
SM
MD
LG